System rowerowy Krakowa

Proponowany system rowerowy obejmuje główne, zbiorcze oraz najważniejsze rekreacyjne trasy rowerowe w Krakowie, system rowerowy Śródmieścia a także trasy lokalne, których nie omawiamy w niniejszym serwisie. Opracowanie - Marcin Hyła, Pracownia Edukacji

Trasy główne wg. zaleceń holenderskiej organizacji technicznej CROW powinny obsługiwać ok. 70 proc. ruchu rowerowego w mieście (liczonego w pasażerokilometrach) i spełniać wyśrubowane standardy: w szczególności mieć niski tzw. współczynnik opóźnienia (poniżej 15 sekund na kilometr), niski współczynnik wydłużenia (poniżej 1,2) oraz prędkość projektową rzędu 30 km/godz. Powinny eliminować wszystkie "wąskie gardła" na relacjach międzydzielnicowych i wraz z lokalnymi trasami rowerowymi (czyli przede wszystkim ulicami uspokojonego ruchu) umożliwiać szybki, bezpieczny i wygodny przejazd rowerem między wszystkimi źródłami i celami podróży w Krakowie. Trasy główne powinny być przejezdne i bezpieczne o każdej porze dnia niezależnie od pogody (deszcz, śnieg) oraz dostępne dla każdego użytkownika, w tym osób starszych i na rowerach bez przerzutek. Szczegóły techniczne omawiamy w dziale Infrastruktura serwisu rowery.org.pl a zwłaszcza w dziale Standardy.

Trasy główne:
  1. Trasa Północ – Południe (EuroVelo11): Ojców - Zielonki – dr Twardego – rozjazd na 2 kierunki:  Prądnicka - Kleparz - Rynek oraz Prądnicka - wzdłuż linni tramwajowej przy Dworcu Towarowym - droga techniczna wzdłuż Szybkiego Tramwaju – KCK – Starowiślna – Wielicka – Wieliczka (odnoga przez Rynek Podgórski, Parkową i Swoszowicką).
  2. Trasa Wschód–Zachód Główna: kampus UJ – Czerwone Maki – Grota Roweckiego – Kapelanka – Monte Cassino – Bernardyńska – Rynek – Kopernika – Mogilska – al. Jana Pawła II – Ptaszyckiego – Igołomska.
  3. Trasa Wschód–Zachód Północna: Radzikowskiego - Conrada – Opolska – Lublańska – Bora-Komorowskiego – Okulickiego – Andersa  – Pl. Centralny - al. Solidarności - CAHTS
  4. Trasa Wschód–Zachód Południowa: Grzegórzecka – Al. Pokoju – Bieńczycka - Kocmyrzowska
  5. Trasa Bulwarów Wiślanych (EuroVelo4): Tyniec – Wawel – Dąbie – Niepołomice (koroną wałów przeciwpowodziowych na obu brzegach Wisły)
  6. Trasa Centralna: Kleparz - al. Słowackiego - KCK – Rondo Mogilskie – Most Kotlarski – Klimeckiego – Saska – Nowosądecka – Witosa (w śladzie przyszłej samochodowej Trasy Centralnej i Szybkiego Tramwaju na Kurdwanów, z możliwym przedłużeniem do Zakopiańskiej)
  7. Trasa 29 Listopada: ul. Warszawska - al. 29 Listopada do granic miasta
  8. Trasa Obwodowa: Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślicka, Stella-Sawickiego, Nowohucka, Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, ks. Tischnera, Brożka, Grota-Roweckiego, most Pychowicki, ewentualny przebieg w tunelu drogowym, Armii Krajowej, Jasnogórska
  9. Trasa na Kurdwanów: ul. Konopnickiej, Rondo Matecznego, kładka nad torami PKP, ul. Kamieńskiego do skrzyżowania z ul. Wielicką.
  10. Trasa Zakopiańska: Rondo Matecznego – Wadowicka – Zakopiańska - Opatkowice
  11. Trasa na Mistrzejowice: w śladzie linii proponowanego tramwaju Rakowice – Mistrzejowice
  12. Trasa Nowohucka: wschodnie obejście Krakowa w śladzie projektowanej obwodnicy (ul. Ujastek od Kocmyrzowskiej, Igołomska do węzła bieżanowskiego na A4 i do Wieliczki).
Strategiczne znaczenie ma również System Rowerowy Śródmieścia.

Trasy zbiorcze:
  1. Piastowska (ul. Królowej Jadwigi do Podchorążych, ew. przedłużenie Głowackiego i Weissa do ul. Opolskiej/Conrada i dalej w kierunku Tonia)
  2. Na Zwierzyniec (Smoleńsk, Dunin-Wąsowicza)
  3. Królewska – Podchorążych – Bronowicka (z odnogą w kierunku centrum przez ul. Zapolskiej, Cichą, Młodej Polski i Młynówkę Królewską)
  4. Akademicka (ul. Reymonta na całej długości)
  5. Wzdłuż Alej Trzech Wieszczów - ulicami równoległymi
  6. Czarnowiejska, Nawojki, Armii Krajowej
  7. Radzikowskiego, Wybickiego, Bratysławska
  8. Łobzowska/Krowoderska – Racławicka – Chełmońskiego - Azory
  9. Prądnicka (odcinek od dr Twardego do Opolskiej), Górnickiego
  10. Powstańców (na całej długości, częściowo w osiedlu poza jezdnią)
  11. Meissnera, Strzelców (z ew. przedłużeniem do Alei Pokoju oraz ew. mostu na Wiśle)
  12. Brodowicza/Kielecka – Olszyny – Meissnera – Strzelców 
  13. Jancarza – Srebrnych Orłów – Piasta Kołodzieja/Mikołajczyka, Broniewskiego, Dąbrowskiej
  14. Okulickiego – Łowińskiego
  15. al. Róż
  16. Planty Bieńczyckie, ul. Rydza Śmigłego
  17. Półłanki (Odmętowa - Zagłoby - Ćwiklińskiej)
  18. Teligi, Ćwiklińskiej
  19. Swoszowicka, Walerego Sławka
  20. Nowotarska - Myślenicka (od obejścia autostradowego do ks. Tischnera)
  21. Kobierzyńska (od Kapelanki do ul. Zachodniej)
  22. Zielna (istniejąca)
  23. Ofiar Dąbia – Saska
  24. Lipska – Surzyckiego - Rybitwy - Christo Botewa
Ważniejsze trasy rekreacyjne:
  1. Trasa nad Rudawą (Błonia – Skała Kmity – Zabierzów)
  2. Trasa wokół Błoń (pętla)
  3. Młynówka Królewska
  4. EuroVelo 11 Krajobrazowa (Krzemionki – Parkowa – kładka nad Powstańców Śląskich – Kopiec Krakusa – Kurdwanów – Wieliczka)
  5. Trasa nad Białuchą (wzdłuż rzeki)
  6. Trasa Łąk Nowohuckich (fragment EuroVelo 4: Al. Pokoju – Woźniców/Łęg – pl. Centralny – Centrum E – Odmętowa – Lasek Mogilski (polnymi drogami) – wały Wisły; alternatywnie: Odmętowa - Zagłoby – Podbipięty – wały Wisły.
  7. Trasa nad Dłubnią (wzdłuż rzeki)
  8. Droga rokadowa - trasa wokół Krakowa łącząca dawne fortyfikacje Twierdzy Kraków