Co nowego - archiwum

  • [09.09.2008] Kolejna "rowerowa" interpelacja poselska trafiła do laski marszałkowskiej. Poseł Łukasz Gibała pyta ministra transportu Cezarego Grabarczyka, czy zamierza podjąć kroki mające na celu zmianę ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym i dostosowanie jej przepisów do treści ratyfikowanej przez Polskę Konwencji o ruchu drogowym sporządzonej we Wiedniu 8 listopada 1968r. Treść interpelacji (pdf) - tutaj.

  • [09.09.2008] Wraca "autostrada rowerowa". Dzisiaj (9 września) Urząd Marszałkowski Warmii i Mazur zaprosił "wszystkie podmioty zainteresowane [...] szczególnie turystyką rowerową" na spotkanie jutro (10 września), podsumowujące konsultacje społeczne. Informacja dotarła do nas od dziennikarzy. Organizacje rowerowe, także warmijskie nie mają o tym pojęcia. Tak wygląda realizacja zapowiedzi o której pisaliśmy tutaj. Do sprawy wrócimy niebawem.

  • [24.08.2008] Do trzech razy sztuka: turystyka rowerowa znowu. Tym razem podręcznikowy przykład jak "inwentaryzować" trasy rowerowe, żeby z tego nie wyniknęło kompletnie nic. I to w celu wydania 50 milionów euro. Więcej o dziwnych początkach "autostrady rowerowej" na wschodzie Polski - tutaj.

  • [24.08.2008] I kolejny news dotyczący turystyki rowerowej. Jest propozycja przebiegu trasy EuroVelo 11 między Krakowem a granicą słowacką. Szczegóły, w tym opis (pdf) trasy pomyślanej dla rowerów z sakwami i ciągnących przyczepki oraz ślady GPS dostępne są tutaj.

  • [24.08.2008] Wiślana Trasa Rowerowa zaczyna się promować. Czy będziemy mieć ponad tysiąckilometrową drogę rowerową przez całą Polskę? Pomysł europosłanki Grażyny Staniszewskiej trafia do mediów i... budzi sprzeciw najbardziej doświadczonego w Polsce rowerowego tour-operatora. Więcej tutaj.

  • [06.08.2008] Pierwszy w Polsce (i wciąż jeden z niewielu) kontrapas rowerowy  zagrożony! Istniejacy od 2002 roku pas rowerowy "pod prąd" w jezdni jednokierunkowej ul. Kopernika w Krakowie ma zniknąć. Zastąpi go rozwiązanie gorsze w dokładnie każdym szczególe - i droższe. Szczegóły - tutaj.

  • [04.08.2008] Jest już odpowiedź Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na pytania dotyczące finansowania dróg rowerowych ze środków unijnych. Odpowiedź przyszła bardzo szybko. Zapraszamy do lektury całości tutaj (plik pdf). W sumie na drogi rowerowe w latach 2007-2013 będzie ponad 109 milionów Euro. Komentarz - wkrótce.

  • [04.08.2008] Wyższe wynagrodzenie za dojazd do pracy na rowerze? Tak jest w Holandii, gdzie zgodnie z nowym układem zbiorowym 123 tysiące pracowników sektora publicznego może otrzymywać dodatkowo do 282 euro miesięcznie (15 eurocentów za kilometr dojazdu). Dojeżdżając autem można dostać najwyżej 45 euro. Więcej - w portalu Rowerowy Wrocław.

  • [01.08.2008] Warszawa masuje powstańczo. Po raz drugi w rocznicę Powstania Warszawskiego warszawscy rowerzyści wyjadą na ulice stolicy. Rejestracja uczestników jutro, w sobotę 2 sierpnia od godziny 15:00 przy Muzeum Powstania Warszawskiego (ul. Przyokopowa). Start o godzinie 17:00. Więcej informacji na stronie www.masa.1944.pl.

  • [01.08.2008] Czym zajmują się mainstreamowe media w Wielkiej Brytanii? Etykietą parkowania rowerów! Chodzi o to, żeby zostawiać swoje dwa kółka nie uprzykrzając życia innym. Serwis BBC wskazuje, że na przykład nie należy przypinać się do cudzego roweru, nie należy też blokować przejść, drzwi ani dróg pożarowych. Całość (po angielsku) - tutaj.

  • [31.07.2008] Rowerowe pytania do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. W latach 2007-2013 Polska otrzyma z Unii Europejskiej miliardy euro. Co z tego będą mieć rowerzyści? "Autostradę rowerową" ze znienawidzonej betonowej kostki? Na razie pytań jest więcej niż odpowiedzi - czytaj tutaj.

  • [27.07.2008] David Cameron, przywódca brytyjskiej Partii Konserwatywnej w ostatni czwartek stracił swój rower. Zostawił go przypięty nieco bezmyślnie do niskiego słupka przed hipermarketem, o czym donosiły media. Dziś nadeszła dobra wiadomość: rower został znaleziony (więcej po angielsku tutaj). Nasi politycy nie mają na razie ani takich problemów ani takich (drobnych) sukcesów. No bo kto to widział żeby polityk jeździł rowerem?

  • 05.07.2008] W najnowszym numerze Przekroju Roman Kurkiewicz oświadcza: Kocham Panią, Pani Maso! Chodzi o Masę Krytyczną. Z przyjemnością polecamy lekturę. Cały tekst - tutaj.

  • [03.07.2008] Ruszają konsultacje społeczne w sprawie 50 milionów euro na budowę infrastruktury rowerowej w województwach Polski wschodniej. Zainteresowani powinni koniecznie zapoznać się ze szczegółami tutaj.

  • [03.07.2008] 1 lipca odbyły się kolejne robocze konsultacje rowerzystów z Ministerstwem Transportu. Tym razem tematem były propozycje zmian ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Mamy już pierwsze uzgodnienia, ale przed nami jeszcze długa droga. To, co udało się uzgodnić - tutaj.
     
  • [29.06.2008] Zbliża się pierwsza rocznica uruchomienia w Paryżu wypożyczalni rowerów publicznych Velib. Z tej okazji dziennik Le Figaro robi małe podsumowanie. W skrócie: sukces, koszty większe niż zakładano i... no właśnie - co dalej? Więcej - tutaj.

  • [20.06.2008] Zmiany przepisów - ciąg dalszy. Odbyło się spotkanie robocze w Ministerstwie Infrastruktury z autorami nowego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim muszą odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Rezultaty powinniśmy poznać około 20 lipca. Szczegóły - tutaj.

  • [18.06.2008] Dziewięć rowerów w darze dla warszawskiej policji przekazał rząd USA. Jak zastrzega radio RMF FM, "nie jest to element offsetu za samoloty F-16". Zaraz: a gdyby tak tarczę antyrakietową przehandlować za 10 tysięcy kilometrów porządnych dróg rowerowych? Inna sprawa, co polska policja zrobi z tym darem. Dzisiaj rowery policyjne są używane głównie na pokaz. Może wysłać je do Olsztyna, patrz notka niżej? :-)

  • [13.06.2008] Olsztyn miastem drogowców inteligentnych inaczej. Na drodze rowerowej przy skrzyżowaniu ulic Sikorskiego i Synów Pułku wyznaczono... kopertę do parkowania policyjnego radiowozu. Pan Zbigniew Gustek, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg, Mostów i Zieleni twierdzi, że to idealne miejsce. Więcej (w tym urocza fotka) w Gazecie w Olsztynie.

  • [12.06.2008] Kolejne spotkanie rowerowe w Sejmie. Tym razem bardziej "techniczne" od dwóch poprzednich. Wiemy, jakie rozporządzenia są "na warsztacie" niezależnie od naszych postulatów. W przyszłym tygodniu będziemy je dyskutować w Ministerstwie Infrastruktury, a już teraz mamy najnowsze, ciekawe szczegóły na temat wypadków z udziałem rowerzystów w 2007 roku. Więcej - tutaj.

  • [08.06.2008] A teraz coś lżejszego kalibru czyli rowerzyści kontra profesjonalni ochroniarze ;-). Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni jest agresywnie pilnowana, aby żaden rowerzysta broń Boże nie pobrudził tam świeżego asfaltu. Rezultat - na filmie poniżej, komentarz świadka - tutaj:



  • [04.06.2008] Postulaty rowerzystów przekazane rządowi. 3 czerwca na spotkaniu w Sejmie wiceminister transportu, pan Tadeusz Jarmuziewicz otrzymał na piśmie postulaty zmian przepisów, opracowane przez inicjatywę Miasta dla rowerów. Więcej - tutaj.

  • [31.05.2008] Czas Wielkich Przejazdów Rowerowych. 1 czerwca w Gdańsku tradycyjnie jak co roku rowerzyści spotykają się o godzinie 12 na Targu Węglowym. Gdańska impreza jest największa w Polsce. W ostatnich latach brało w niej udział nawet ponad 4 tysiące rowerzystów. Jednak to niewiele w porównaniu z berlińskim rowerowym Zlotem Gwiaździstym (też 1 czerwca, pdf z mapą tutaj) - co roku bierze w nim udział aż... 250 tysięcy rowerzystów!

  • [30.05.2008] Warszawska Masa Krytyczna ma już 10 lat. Największa w Europie Środkowej comiesięczna impreza uliczna przyciągnęła dzisiaj mocno ponad 2500 rowerzystów i... doczekała się nieoczekiwanie laurki od polityków w telewizji TVN. Masie gratulujemy, a politykom radzimy więcej robić i potem mniej żałować.

  • [30.05.2008] 3 czerwca w Sejmie odbędzie się kolejne spotkanie Parlamentarnej Grupy Rowerowej. Zaproszeni zostali przestawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Komendy Głównej Policji oraz rowerzyści. Więcej - tutaj.

  • [27.05.2008] Idą nowe czasy i nowy styl życia. Ameryka przesiada się na rower - donosi CNN (po angielsku). A wszystko to przez coraz wyższe ceny ropy. Departament Transportu USA podał, że w marcu tego roku Amerykanie przejechali samochodami łącznie 11 miliardów mil (ok. 17,7 miliardów kilometrów) mniej, niż w marcu 2007. To największy spadek od czasu, kiedy zaczęto prowadzić takie statystyki.

  • [26.05.2008] Jak donosi serwis Bike Europe, już tylko miesiące dzielą nas od wprowadzenia europejskiej normy dla rowerów ze wspomagającym napędem elektrycznym. Zgodnie z normą EN 15194 nominalna moc ciągła napędu nie może przekraczać 250W, napięcie zasilania nie może być wyższe niż 48V a silnik musi odłączać się automatycznie po przekroczeniu prędkości 25 km/godz lub kiedy rowerzysta przestaje pedałować. W Polsce rowery z silnikami elektrycznymi znajdują się w pewnej dziurze prawnej. Można wręcz domniemywać, że do korzystania z nich trzeba... prawa jazdy. Zwracamy na to uwagę w przygotowanym przez Miasta dla Rowerów pakiecie zmian w przepisach, dotyczących rowerzystów.

  • [25.05.2008] Jakie rozwiązania są optymalne dla rowerzystów: pasy rowerowe w jezdni czy drogi rowerowe poza jezdnią? Wprowadzenie do zasad segregacji i integracji ruchu rowerowego oraz samochodowego opublikowane w najnowszym numerze "Zielonego Światła" jest już dostępne w Sieci tutaj.

  • [19.05.2008] Jak donosi radio RMF FM, urzędnicy chcą ograniczenia prędkości rowerzystów na warszawskiej Starówce. W celu wdrożenia tej bzdury musieliby znaleźć na rynku odpowiednie radary i... zmienić ministerialne rozporządzenie w sprawie obowiązkowego wyposażenia pojazdów. Odmiennie niż samochody, rowery nie muszą mieć bowiem prędkościomierza. Zwłaszcza z homologacją. W konsekwencji rowerzyści nie mają obowiązku wiedzieć, z jaką prędkością jadą.

  • [17.05.2008] W Japonii zmniejszyła się liczba samochodów. To pierwszy taki przypadek w rozwiniętych krajach świata po II Wojnie Światowej. Powody? Starzejące się społeczeństwo i brak miejsc parkingowych ale też... brak zainteresowania samochodami wśród młodzieży, świetny transport zbiorowy i rosnąca popularność rowerów. Więcej - tutaj, a po angielsku między innymi tu i tu.

  • [16.05.2008] Jest już analiza w sprawie zgodności ustawy Prawo o Ruchu Drogowym z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym. Na zlecenie posła Łukasza Gibały przygotowało ją Biuro Analiz Sejmowych. Pełen tekst - tutaj. Co tu dużo mówić - 1:0 dla rowerzystów. I podziękowania dla rowerowego posła!

  • [10.05.2008] Ciekawa inicjatywa oddolna w Krakowie. Rowerzyści oceniają istniejące, oficjalne trasy rowerowe. Tak właśnie powinno być. Trasy rowerowe są dla rowerzystów a nie np. dla kierowców samochodów. Można się zastanawiać nad wyborem ocenianych tras, nic też nie wiadomo o metodologii oceny - ale pomysł trzeba odnotować z satysfakcją. Więcej - www.rowerempokrakowie.pl

  • [10.05.2008] Pouczająca galeria dla tych, którzy planują i projektują turystyczne trasy rowerowe. Tak wyglądają rowery długodystansowych turystów rowerowych. Warto o tym wiedzieć, zanim wyznaczy się dla nich trasę w błocie po osie albo po drodze z kopnym piachem ("bo okolica jest ciekawa"). Jak na przykład w Puszczy Augustowskiej.

  • [09.05.2008] A teraz coś po węgiersku i to bez tłumaczenia. Madziarzy promują rower ("bringa", "kerékpár") w sposób, który w Polsce by mógł, hmmm... nie przejść:


  • [28.04.2008] Bez większego rozgłosu Gdańsk konsekwentnie buduje najlepsze w Polsce drogi rowerowe. Na forum Skyscrapercity jest specjalny wątek o gdańskiej infrastrukturze rowerowej. Na zdjęciach warto zwrócić uwagę na mechaniczne rozściełacze układające specjalną mieszankę bitumiczną (tzw. mastyks grysowy, znany też jako SMA od ang. Stone Mastic Asphalt) na podbudowie ze stabilizowanego kruszywa. W dziedzinie infrastruktury rowerowej Gdańsk wyprzedza inne miasta Polski o kilkanaście lat i ustawia poprzeczkę bardzo wysoko. W tym roku wspólnie z Gdynią i Sopotem Gdańsk ma rozpocząć program budowy 100 km dróg rowerowych finansowanych ze środków unijnych. Więcej o rowerowym Gdańsku można przeczytać tutaj (plik pdf) oraz tu.

  • [25.04.2008] Najdłuższa droga rowerowa w Polsce będzie miała 54 kilometry długości. Zarząd Dróg Powiatowych w Stargardzie Szczecińskim ogłosił przetarg na koncepcję trasy pieszo - rowerowej ze Stargardu do Ińska w śladzie dawnej linii kolejowej. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia - tutaj. Nie wiadomo, kiedy rozpocznie się budowa ale już teraz długość planowanej trasy zdecydowanie robi wrażenie. Mamy nadzieję, że będą to 54 kilometry porządnego, równego asfaltu a nie betonowej kostki.

  • [24.04.2008] Nie tylko Miasta dla rowerów proponują zmiany przepisów ruchu drogowego. Z podobną inicjatywą wyszedł niedawno Urząd Miasta Warszawy wspólnie z szeregiem instytucji "okołodrogowych". Niestety, oprócz pomysłów rozsądnych proponuje też przepisy zupełnie "od czapy". Te ostatnie dotyczą (niespodzianka!) rowerzystów. O tym, co dla rowerzystów wymyślili samochodziarze - tutaj.

  • [20.04.2008] Budapeszt Masuje: ponad 50 tysięcy rowerzystów wyjechało dzisiaj razem na ulice stolicy Węgier. Organizatorzy tej Masy Krytycznej twierdzą, że rowerzystów było aż 80 tysięcy. Przy takich liczbach dziesięć czy dwadzieścia tysięcy nie robi różnicy :-) Zdjęcia - tutaj a większa relacja uczestnika (po polsku!) ze zdjęciami - tutaj.

  • [17.04.2008] 2007 rok był drugim z rzędu, w którym sprzedaż nowych rowerów w Polsce wyraźnie spadła. Według GUS dostawy rowerów w 2006 roku wynosiły 678 tys. sztuk czyli 86,2 proc. sprzedaży z roku 2005. Serwis Bike Europe podaje, że sprzedaż w 2007 wyniosła 709 tys. rowerów. Podaje też nieco inną liczbę rowerów sprzedanych w 2006 roku - 844 tys. (prawdopodobnie obejmuje to jednak zapasy magazynowe). Spadek dotyczy przede wszystkim rowerów najtańszych. Liczba sprzedanych "makrokeszy" zmniejszyła się aż o 180 tysięcy sztuk, podczas gdy - jak twierdzi Bike Europe - liczba sprzedanych rowerów z górnej półki wzrosła o 30 tysięcy sztuk.

  • [16.04.2008] W miesiąc po spotkaniu z Parlamentarną Grupą do Spraw Komunikacji i Turystyki Rowerowej publikujemy szczegółowe propozycje zmian w przepisach dotyczących rowerzystów. W kompetencjach parlamentarzystów jest zmiana ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Oprócz niej problemem jest sporo rozporządzeń, które znacząco ograniczają możliwość tworzenia w Polsce ułatwień dla rowerzystów. Rozporządzenia te wydaje (i zmienia) Minister Infrastruktury. Konkrety - tutaj.

  • [03.04.2008] Niemiecki rynek rowerowy zanotował w 2007 roku wzrost o 4 procent, osiągając obroty w wysokości prawie 1,7 miliarda Euro. Najwyraźniejszy trend na rynku to aż 300 proc. wzrost sprzedaży rowerów z wspomaganiem elektrycznym - donosi branżowy serwis Bike Europe. Więcej informacji na ten temat tutaj.

  • [21.03.2008] Cała prawda o konserwatywnych politykach Wielkiej Brytanii ujawniona w prasie. David Cameron, przywódca brytyjskiej Partii Konserwatywnej nie dość, że jeździ regularnie do pracy na rowerze to jeszcze robi dokładnie to samo, o co kierowcy na całym świecie oskarżają cyklistów: jeździ pod prąd, przekracza skrzyżowania na czerwonym świetle i pojawia się tam, gdzie go nie ma prawa być. Zobacz video nakręcone przez dziennikarzy tabloidu Daily Mirror.

    A gdyby tak przywódca największej partii opozycyjnej w Polsce poginał do Sejmu na rowerze? Na rower przecież nie trzeba prawa jazdy.

  • [21.03.2008] Smutny początek wiosny: w Kaliszu samochód rozjechał grupę jadących na trening rowerzystów. Jak informują media czternastu rowerzystów jadących ulicą Łódzką zostało rannych, pięciu z nich ciężko. Ranni (w tym jedna dziewczyna) to nastoletni zawodnicy Kaliskiego Towarzystwa Kolarskiego. Sprawca wypadku jadący z przeciwnego niż kolarze kierunku był trzeźwy. Zasnął za kierownicą.

  • [20.03.2008] Jest odpowiedź Ministra Infrastruktury na interpelację posła Łukasza Gibały w sprawie nowelizacji rozporządzenia "zielonostrzałkowego". Niestety, Ministerstwo w ogóle nie odnosi się do zarzutów merytorycznych zgłaszanych w naszych pismach i twierdzi, że termin konsultacji minął 18 grudnia 2007 roku (a to właśnie mniej więcej wtedy wykryliśmy w internecie nowelizację). Jest jednak pozytyw. Wiceminister Infrastruktury, pan Tadeusz Jarmuziewicz w odpowiedzi posłowi Gibale zapowiada, że kolejne właśnie przygotowywane zmiany przepisów  będą konsultowane także ze środowiskami rowerzystów. A tego jeszcze w Polsce nie było. Z treścią odpowiedzi można się zapoznać tutaj i tutaj (skany w plikach .jpg).

  • [17.03.2008] Rzecznik Praw Obywatelskich po raz drugi odmawia zajęcia się wnioskiem w sprawie sprzeczności dwóch równorzędnych aktów prawnych dotyczących ruchu rowerowego na drogach. Ze szczegółami sprawy można się zapoznać na stronie internetowej stowarzyszenia Zielone Mazowsze. Wniosek do RPO to kolejna próba naprawy kuriozalnych przepisów ruchu drogowego, popsutych nowelizacją Prawa o Ruchu Drogowym w 2001 roku. Odpowiedź prawników RPO jest nie mniej kuriozalna niż przedmiotowe przepisy.

    Chodzi o to, że - bagatela - zgodnie z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym rowerzysta ma w pewnych sytuacjach pierwszeństwo, a zgodnie z PoRD - w tych samych sytuacjach pierwszeństwa nie ma. Oba akty prawne są równorzędne, a Konwencję stosuje się w Polsce "bezpośrednio". Szczegóły w dziale "Rowerowa Polska" w kolumnie po prawej stronie.

  • [17.03.2008] Przepraszamy za awarię serwera w ubiegłym tygodniu. Awaria była tym bardziej uciążliwa, że zbiegła się z bardzo ważnymi dla rowerzystów wydarzeniami.

    We czwartek, 13 marca w Sejmie odbyło się spotkanie Parlamentarnej Grupy do spraw Komunikacji i Turystyki Rowerowej z siecią Miasta dla Rowerów. 
    O godzinie 13:00 rowerzystów przed Sejmem powitali posłowie Ewa Wolak i Łukasz Gibała. Krótką rundkę przed budynkami Sejmu zakończyło spotkanie z prasą. Niestety, awantura o Traktat Lizboński zdominowała tego dnia media. Dużo ważniejsze było jednak spotkanie o 16:30 na którym przedstawiliśmy postulaty sieci Miasta dla rowerów i odbyła się dyskusja z posłami. Więcej - tutaj.

  • [27.02.2008] Cytat tygodnia, miesiąca - a może roku. Martin Havlena, twórca znanej rowerowej marki Author w wywiadzie dla Magazynu Rowerowego odpowiada na pytanie, czym różni się Polska od Czech: "Shimano podzieliło świat na kraje rowerowe i nierowerowe. Czechy znalazły się w grupie pierwszej, Polska nie. Dlaczego? Nie wiem tak naprawdę. Z drugiej strony my ciągle postrzegamy was jako kraj tradycyjnie rolniczy, podczas gdy w Czechach od zawsze mocniejsza była kultura mieszczańska i przemysł." Całość wywiadu przytacza serwis rowery.onet.pl.
ROWEROWA POLSKA 
Do szczęścia potrzebne są nam:
  • NOWOŚĆ: przedstawiane w tym miejscu od kilku lat postulaty są opracowane w formie konkretnych zmian obowiązujących aktów prawnych (uzupełnień tekstu i wykreśleń) tutaj.
  • Zmiana Prawa o Ruchu Drogowym zgodnie z propozycjami Miast dla rowerów (plik *.pdf). Propozycje dotyczą m. in. likwidacji sprzeczności obecnego PORD z art. 16 pkt. 2 Konwencji Wiedeńskiej (*.pdf po angielsku) ratyfikowanej przez Polskę w 1985 roku. Dodatkowa propozycja nowych znaków szlaków rowerowych (*.pdf) - tutaj.
  • Zmiana rozporządzenia MTiGM z 1999r. o warunkach technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie w części dotyczącej dróg rowerowych - w oparciu o opracowane przez nas Standardy Projektowe i Wykonawcze dla Infrastruktury Rowerowej - ściągnij plik .pdf
  • Stworzenie Krajowej Polityki Rowerowej przez Ministra Infrastruktury oraz wdrożenie jej przez rząd i samorządy; w tym wprowadzenie do Narodowego Programu Rozwoju pilotażowych programów infrastruktury rowerowej i uspokajania ruchu w wybranych miastach, opracowanie krajowego systemu turystycznych szlaków rowerowych oraz stworzenie systemu finansowania inwestycji rowerowych m.in. z funduszy ochrony środowiska oraz funduszy przeznaczanych na kulturę fizyczną i sport.
  • Na poziomie lokalnym: wdrażanie "Pakietu Rowerowego" we wszystkich zainteresowanych gminach, czyli tworzenie Zespołów Zadaniowych do spraw transportu rowerowego, przyjmowanie Standardów Rowerowych i korzystanie z dobrodziejstw Audytu Rowerowego.


Kim jesteśmy?
Więcej o sieci Miasta dla Rowerów możesz przeczytać tutaj

Nasze publikacje - kliknij tutaj

Lista e-mail
Możesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie i ważnych rowerowych wydarzeniach, zapisując się na listę informacyjną tutaj.



Projekt "Miasta dla rowerów" używa darmowego  (licencja GPL) oprogramowania biurowego OpenOffice kompatybilnego z ciężko płatnym produktem znanej korporacji. Wypróbuj i... podaj tę informację dalej!
Archiwum starszych informacji znaduje się tutaj


| Co nowego | Dlaczego rower | Porady | Infrastruktura | Projekt gdański | EuroVelo | Opinia publiczna | Masa Krytyczna | Kontakt/miasta | Linki | Kronika | O nas | Kierowco... | English |