Co nowego

  • [17.07.2023] Ukazał się raport "Polityka rowerowa polskich miast". Analiza ankiet pozyskanych z aż 510 miast przynosi wiele liczb i konkretów a także nieoczywiste wnioski oraz liczne rekomendacje. Raport nie jest "o stanie infrastruktury rowerowej" tylko o tym ile jej jest, skąd się proceduralnie bierze i co z niej wynika (np. czy rośnie ruch rowerowy). W skrócie: polityka rowerowa to w Polsce albo przypadek albo "wynajdywanie koła na nowo" (i tzw. "głuchy telefon"). Raport analizuje wybrane przykłady "do kości", pokazując źródła problemów. To pierwsze tego rodzaju opracowanie w Polsce. Wydawcą jest Instytut Rozwoju Miast i Regionów.

    [15.07.2020] Po dziesięciu latach budzimy stronę. Próba mikrofonu! Dziesięć lat strona wisiała jako muzeum/archiwum. Teraz trochę dla hecy a trochę dla higieny (żeby nie wszystko na fejsbuku było) małe odkurzenie i podsumowanie: i zmiany przepisów (udały się), i gigantyczne zmiany w co najmniej trzech miastach i dwóch województwach. No ale co dalej? :-)

  • [13.03.2010] Zapowiada się rowerowy tydzień w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej. We wtorek 16 marca w sali konferencyjnej Nowego Domu Poselskiego odbędzie się seminarium "Rowerowa Polska - Rowerowa Europa" - szczegóły tutaj. Z kolei we czwartek 18 marca w Komisji Infrastruktury Sejmu odbędzie się pierwsze czytanie "rowerowego" projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym (wspólnie z trzema innymi projektami zmian tej samej ustawy).

    Przy okazji: mamy nową stronę internetową www.miastadlarowerow.pl (na razie jeszcze w wersji "rozruchowej") i tam będziemy umieszczać nowe treści i wiadomości. Dotychczasowa zawartość www.rowery.org.pl pozostanie w archiwum a oba serwisy zostaną docelowo połączone.

  • [12.02.2010] Projekt rowerowej ustawy o zmianie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym jest już na stronie internetowej Sejmu RP. Tak daleko rowerzyści w Polsce jeszcze nie dotarli. To jest sukces. Ale przed nami batalia w Sejmie. Dlatego trzeba się organizować, naciskać na Posłów i opinię publiczną!

  • [11.01.2010] Rowerzysto - nadchodzą zmiany! Platforma Obywatelska likwiduje absurdalne zakazy w kodeksie drogowym i daje rowerzystom jednoznaczne pierwszeństwo na drogach rowerowych - tak brzmi oficjalny komunikat na stronie internetowej PO. Projekt niebawem pojawi się na stronie internetowej Sejmu.

  • [10.01.2010] Zabawna informacja na stronie polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W dziale "Polak za granicą" MSZ przestrzega przed specjalnymi rowerowymi przepisami w niektórych krajach. Równie dobrze MSZ mógłby informować polskich kierowców, że za granicą należy się zatrzymywać na czerwonym świetle - pisze Aleksander Buczyński w komentarzu na stronie Zielonego Mazowsza. Bo dokładnie te same przepisy określające wzajemne relacje kierowców i rowerzystów obowiązują dzisiaj w Polsce (mimo że 9 lat temu zostały skreślone z ustawy Prawo o Ruchu Drogowym - ale bezskutecznie) i we wszystkich innych krajach będących stronami Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym (czyli m.in. wszystkich krajach UE). Więcej - tutaj.

  • [20.12.2009] Znowu zdarzyła się dłuższa przerwa w aktualizacji strony :-( Na usprawiedliwienie ważna wiadomość: rowerowi posłowie pracują i projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym uzgodniony z Ministerstwem Infrastruktury został zaakceptowany przez Klub Parlamentarny PO i trafił do Marszałka Sejmu. To bardzo ładny prezent pod choinkę - mamy nadzieję, że teraz proces legislacyjny rozpocznie się szybko.

    Ponieważ od kilku dni atakuje zima, aktualny stał się poradnik jak jeździć na rowerze po śniegu i lodzie. Tej zimy jeszcze kolcowane opony do rowerów są nielegalne. Oby następnej dało się śmigać po śniegu i lodzie zgodnie z przepisami!

    I jeszcze jedna wiadomość: w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad powstał zespół zajmujący się infrastrukturą rowerową. Misją zespołu jest poprawa jakości powstającej infrastruktury rowerowej, zbieranie i rozpowszechnianie wiedzy na temat ruchu rowerowego i tworzenie projektów, ułatwiających rowerzystom życie. Zespół pracuje od pół roku. Więcej informacji - tutaj.

  • [05.09.2009] Minęły wakacje -  oczywiście na rowerach - i zabieramy się do roboty. Z Ministerstwa Infrastruktury otrzymaliśmy tabelaryczne zestawienie uzgodnionych zmian przepisów ruchu drogowego, które negocjowaliśmy od ubiegłego roku. Zestawienie dostępne jest w pliku pdf tutaj. Zmiany mają zostać wprowadzone jako inicjatywa poselska (a nie rządowa) aby skrócić proces legislacyjny. Projekt prowadzi wrocławska posłanka Ewa Wolak (PO), szefowa Parlamentarnego Zespołu do spraw rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej.

    Bardzo, bardzo, bardzo ważne: wszystkie proponowane przez nas zmiany przepisów są tylko kopią (tłumaczeniem) przepisów od lat obowiązujących w krajach europejskich o znacznie wyższym niż w Polsce poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przepisów Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym (czytaj tu). Tylko tyle i aż tyle.

  • [12.06.2009] W najbliższą niedzielę, 14 czerwca - Wielkie Przejazdy Rowerowe. Pedałuje między innymi Gdańsk (start o 12:00 na Targu Węglowym pod Teatrem Wybrzeże), Wrocław - zbiórka o 11:00 na Placu Solnym i Kraków - tu początek o 16:00 pod pomnikiem Mickiewicza na Rynku Głównym.

  • [04.06.2009] Tydzień temu, 26 maja w Krakowie otwarty został tunel rowerowy pod Dworcem Głównym PKP.  To pierwsze tego rodzaju rozwiązanie w Polsce. Niestety, dojazdy do niego i konkretne rozwiązania techniczne są problematyczne. Zdjęcia i więcej szczegółów - tutaj.

  • [03.06.2009] W al. Zwycięstwa w Gdańsku trwa przebudowa drogi rowerowej łączącej centrum miasta z dzielnicą Wrzeszcz. Starą ścieżkę wyznaczoną pasem farby na chodniku zastępuje szeroka droga rowerowa z nawierzchnią bitumiczną z barwionego mastyksu grysowego. Bardzo solidna podbudowa z dogęszczanego i stabilizowanego betonem kruszywa, mechaniczne rozściełanie warstwy ścieralnej i mastyks grysowy: właśnie tak powinno budować się wydzielone drogi rowerowe. Fotoreportaż z placu budowy - tutaj.

  • [28.05.2009] Kara więzienia za jazdę na rowerze pod wpływem alkoholu budzi coraz większy sprzeciw. Kilka tygodni temu grupa posłów zgłosiła do Ministra Sprawiedliwości bardzo ciekawą interpelację w tej sprawie. Zwracają uwagę, że obecne restrykcyjne zapisy dotyczą nie tylko rowerzystów, ale też... niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich. Jednocześnie szkody, które wyrządzają nietrzeźwi rowerzyści są - jak wynika z oficjalnych statystyk - minimalne. Inicjatywa wyszła ze środowiska kieleckich rowerzystów.

  • [23.05.2009] Rowerowy burmistrz Londynu, Boris Johnson cudem uniknął potrącenia przez ciężarówkę. Kiedy wraz z brytyjskim ministrem transportu Lordem Adonisem oraz innymi VIP-ami prowadzili na rowerach (tak pracują politycy w niektórych krajach!) wizję lokalną w związku z planowanymi "autostradami rowerowymi" Londynu, wyprzedzająca ich ciężarówka zaczepiła o zaparkowane samochody i... reszta na filmie poniżej:
     

    Zwraca uwagę spięta klipsem prawa nogawka spodni garnituru burmistrza. Boris Johnson pojawia się w kadrze zaraz po wypadku (ok. 1:15).

  • [21.05.2009] We środę, 20 maja w Sejmie odbyło się na zaproszenie marszałka Bronisława Komorowskiego spotkanie Komitetu Honorowego budowy Wiślanej Trasy Rowerowej. Udział wzięła m.in. minister rozwoju regionalnego pani Elżbieta Bieńkowska oraz wiceminister sportu pani Katarzyna Sobierajska, przedstawiciele samorządów wojewódzkich oraz inicjatorka WTR - europoseł Grażyna Staniszewska. Więcej...>>>

  • [17.05.2009] Konferencja VeloCity 2009 zakończona, Karta Brukselska podpisana. 12 maja konferencję otwierał komisarz UE do spraw transportu Antonio Tajani a 15 maja zamykał w siedzibie Parlamentu Europejskiego komisarz UE Siim Kallas. To dobrze pokazuje rangę tej cyklicznej, największej na świecie imprezy poświęconej ruchowi rowerowemu w miastach. Polska delegacja liczyła kilkanaście osób (najwięcej w historii) a w ostatnim dniu dołączył do nas polski wiceminister infrastruktury - Radosław Stępień. Zdjęcia i relacja - tutaj.

  • [11.05.2009] VeloCity 2009 w Brukseli. W dniach 12-15 maja w Brukseli odbywa się największa na świecie konferencja poświęcona transportowi rowerowemu - VeloCity. Bierze w niej udział ponad tysiąc ekspertów, polityków, samorządowców i aktywistów rowerowych z całego świata. Po raz pierwszy w historii (konferencje VeloCity odbywają się cyklicznie co dwa lata od lat osiemdziesiątych) silną delegację wysyła polskie miasto - Gdańsk. W piątek, 15 maja w siedzibie Parlamentu Europejskiego odbędzie się podpisanie Karty Brukselskiej. O wszystkim będziemy informować!

  • [10.05.2009] Kolejni politycy na rowerach. Poseł Paweł Poncyliusz (PiS) jeździ na rowerze (w dodatku holenderskim) do pracy i się tym chwali w mediach. Gratulujemy - ale może by tak zapisać się do Parlamentarnej Grupy Rowerowej? Poniżej - rowerowa sesja fotograficzna pana posła na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.

  • [08.05.2009] Gdańsk, Sopot i Gdynia złożyły wniosek na projekt budowy dróg rowerowych wart 146 mln złotych. Dofinansowanie ma pochodzić z Regionalnego Projektu Operacyjnego województwa pomorskiego. Postawowe informacje o wniosku - tutaj. Wniosek został zaakceptowany pod względem formalnym i oczekuje na decyzję o dotacji. To obecnie największy gotowy do wdrożenia projekt inwestycji rowerowych w Polsce, wzorowany na wcześniejszym Gdańskim Rowerowym Projekcie Inwestycyjno Promocyjnym (koniecznie zobacz też tutaj) Bez względu na to, czy pieniądze zostaną przyznane (oby!), Trójmiasto wyprzedza resztę kraju o wiele długości. Reszto kraju! Na rowery! Gonić lidera!

  • [03.05.2009] Rowerowa majówka w Tyńcu. Na zaproszenie posła Łukasza Gibały, wiceprzewodniczącego Parlamentarnej Grupy Rowerowej kilkudziesięciu krakowskich rowerzystów w sobotę 2 maja przybyło na rodzinny piknik nad brzegiem Wisły w Tyńcu. Gościem specjalnym była pani Róża Thun - kandydatka do parlamentu europejskiego. Obiecała uczestnictwo w europarlamentarnej grupie rowerowej i działania na rzecz większych środków unijnych na budowę infrastruktury rowerowej. Poseł Gibała przedstawił rezultaty prac sejmowej grupy rowerowej. Oprócz (powolnych) zmian przepisów nowością jest specjalna komórka do spraw dróg rowerowych, która właśnie powstała w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych. Zdjęcia z pikniku - tutaj.

  • [03.05.2009] Drogi rowerowe wzdłuż dróg krajowych. W ubiegłym roku pojawiły się ministerialne zapowiedzi, że wzdłuż najbardziej niebezpiecznych dróg krajowych będą budowane drogi rowerowe. Co prawda kryzys gospodarczy może zagrozić ich realizacji, ale jeden z przykładów to droga krajowa nr 6 między Koszalinem a Nowymi Bielicami, wyremontowana w tym roku. Zdjęcia drogi rowerowej (jeszcze z budowy, przed Wielkanocą) - tutaj.

  • [03.05.2009] Nowy odcinek Trasy Tynieckiej w Krakowie oddany do użytku. Niemal kilometrowy brakujący odcinek ma doskonałą nawierzchnię bitumiczną, szerokość ok. 4,0 metry i jest poprawnie dowiązany zarówno do istniejących wcześniej dróg rowerowych jak i sieci dróg ogólnodostępnych. W piątek 1 maja na tym odcinku zanotowano po południu ruch rowerowy rzędu 450-500 rowerzystów na godzinę (badania własne). Zdjęcia - tutaj.

  • [24.04.2009] Wiosna w pełni, nadchodzi (nadjeżdża) sezon rowerowych majówek! W Krakowie zapowiada się majówka jakiej jeszcze nie było. Poseł Łukasz Gibała (wiceprzewodniczący Parlamentarnej Grupy Rowerowej) zaprasza wszystkich na wyjazd do Tyńca nową ścieżką rowerową nad Wisłą i na piknik na trawie tamże. Będzie okazja porozmawiać o rowerowych problemach Krakowa i Polski. Pojadą z nami także senator Paweł Klimowicz, radny Łukasz Osmenda i kandydatka do Parlamentu Europejskiego Róża Thun. Start w sobotę 2 maja o 13:30 z Rynku Głównego, szczegóły na ulotce oraz (update!) na plakacie (pdf). A politycy w Twoim mieście przesiedli się już na rowery?

  • [07.04.2009] Trybunał Konstytucyjny uznał za zgodny z Konstytucją art. 178a ust. 2 Kodeksu Karnego, zgodnie z którym za jazdę na rowerze pod wpływem alkoholu grozi wyrok roku więzienia. Sąd Rejonowy we Wschowie (lubuskie) twierdził, że rowerzysta poruszający się przy pomocy własnych mięśni powinien być traktowany jako pieszy. Trybunał uznał, że rowerzysta to jednak pojazd. Jest to zgodne m.in. z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym. W Polsce jak ktoś się upije na umór i wsiądzie na rower może dostać rok więzienia, a jak za kierownicę czterdziestostonowego tira albo autobusu z kilkudziesięcioma pasażerami - najwyżej dwa lata więzienia. W Polsce w więzieniach siedzi więcej rowerzystów niż kierowców samochodów - tymczasem to kierowcy samochodów są sprawcami ponad osiemdziesięciu procent wypadków w których czynnikiem był alkohol.

  • [02.04.2009] Politycy też jeżdżą na rowerach i - niestety - też zdarzają się im wypadki. W Gdańsku potrącona została była minister spraw zagranicznych Anna Fotyga. Wypadek był dość nietypowy: na jadącą rowerem panią minister przewrócił się ostro hamujący samochód, na którym inny pojazd wymusił pierwszeństwo. Do zdarzenia doszło na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór. Inne szczegóły nie są znane. Jak informują media, życiu pani minister nie zagraża niebezpieczeństwo. Wzdłuż al. gen. Hallera w Gdańsku jest doskonałej jakości droga rowerowa.

  • [31.03.2009] Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z wprowadzenia obowiązku kasków i kamizelek odblaskowych dla rowerzystów. 26 marca 2009 roku na stronie internetowej resortu pojawił się następujący komunikat:
    Ministerstwo Infrastruktury nie będzie kontynuowało prac legislacyjnych nad przepisami, które wprowadzałyby obowiązek używania przez kierujących rowerem oraz osoby przewożone takimi pojazdami, kasków ochronnych oraz kamizelek odblaskowych.

    Komentarz: kamizelki i kaski to "temat zastępczy". Nie istnieją wiarygodne badania, pokazujące realny wpływ ich używania na bezpieczeństwo rowerzystów. Dlatego dobrze, że znika groźba przymusu ich używania. To jednak nie znaczy, że rowerzyści nie powinni ich używać - ale dobrowolnie (i ze świadomością ich ograniczonej skuteczności). Teraz czekamy na szybkie rozpoczęcie formalnego procesu legislacyjnego dotyczącego ustalonych z rowerzystami zmian ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, w szczególności likwidujących rozbieżność ustawy z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym oraz zmian rozporządzeń dotyczących ruchu rowerowego.

  • [29.03.2009] Trybunał Konstytucyjny orzeknie 7 kwietnia, czy art. 178a ust. 2 Kodeksu Karnego jest zgodny z Konstytucją - czyli czy wolno karać więzieniem za jazdę rowerem pod wpływem alkoholuSąd Rejonowy we Wschowie (lubuskie) twierdzi, że prawo w nierówny sposób traktuje osoby poruszające się po drogach przy pomocy własnych mięśni: pieszych i rowerzystów. Szczegóły na stronie Trybunału Konstytucyjnego. Warto wiedzieć, że w Polsce rowerzyści stanowią ponad połowę skazanych z mocy art. 178a. W 2006 roku policja złapała prawie 93 tysiące pijanych rowerzystów i tylko 82 tysiące pijanych kierowców. Tyle, że pijani rowerzyści spowodowali w Polsce zaledwie co dziesiąty wypadek w którym alkohol odgrywał jakąkolwiek rolę, a kierujący pojazdami silnikowymi - ponad 80% (2006). Polska jest chyba jedynym krajem świata, gdzie za samą jazdę rowerem pod wpływem alkoholu można trafić do więzienia.

  • [29.03.2009] Prawdopodobnie najdłuższa w Polsce kładka pieszo-rowerowa od niedawna jest czynna w Krakowie przy moście autostradowym na stopniu wodnym Kościuszko. Zdjęcia i recenzja tego ciekawego ułatwienia rowerowego - tutaj.

  • [26.03.2009] "Odblaskowy Anioł" ze Szczecina, promujący używanie przez rowerzystów odblaskowych kamizelek (a przy okazji - jazdę rowerem 72 godziny bez snu) i rozdający wszystkim odblaski na lewą nogę (nie prawą!) został koło Rzeszowa potrącony przez ciężarówkę. Żadna z kilku kamizelek odblaskowych które miał na sobie i rowerze nie zapobiegła zdarzeniu. W wypadku uszkodził kask. Na nowy - jak twierdzi - go nie stać. Na szczęście jest już bezpieczny w domu. Media intensywnie promują dzielnych ludzi, którzy ze zmęczenia wpadają do rowu w odblaskowych kamizelkach - niniejsza notka nie powinna więc w niczym zaszkodzić.

  • [19.03.2009] Wirtualna Polska pyta, czy Polsce grozi Trybunał Sprawiedliwości za brak wdrożenia tzw. "dyrektywy lusterkowej" UE. Chodzi o dyrektywę 2005/27/EC i przede wszystkim 2007/38/EC, która od 31 marca 2009 roku musi obowiązywać we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Po tej dacie wszystkie samochody o masie dopuszczalnej ponad 3,5 tony muszą być wyposażone w panoramiczne lusterka wsteczne umieszczone także po stronie przeciwnej do miejsca kierowcy, aby wyeliminować "martwe pole widzenia". Termin dostosowania przepisów krajowych minął 8 sierpnia 2008. Stanowisko Komisji jest tutaj (po angielsku).

    "Dyrektywa lusterkowa" jest prostą konsekwencją art. 16 ust. 2 Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym. Pojazdy (w tym ciężarówki) zmieniające kierunek ruchu mają obowiązek ustępować pierwszeństwa pojazdom jadącym na wprost - w tym zwłaszcza rowerzystom na jezdni, pasach rowerowych w jezdni i drogach rowerowych poza jezdnią. Kierujący skręcającymi pojazdami muszą więc widzieć komu mają ustąpić pierwszeństwa. Tymczasem od 2001 roku Polska ma z Konwencją Wiedeńską ogromny problem dzięki ministerialnym majsterkowiczom, którym wydawało się, że wiedzą lepiej.

  • [19.03.2009] 17 marca w Sejmie odbyło się z udziałem Marszałka Bronisława Komorowskiego spotkanie Komitetu Honorowego budowy Wiślanej Trasy Rowerowej. Inicjatorką budowy tej trasy jest europosłanka Grażyna Staniszewska. Trasa ma być modelowym rozwiązaniem infrastrukturalnym i narodowym produktem turystycznym. Więcej...>>>

  • [17.03.2009] Najwięcej na rowerze jeżdżą Duńczycy, statystycznie aż 954 km w ciągu roku. Na drugim miejscu są Holendrzy z wynikiem 879 km na obywatela. Bardzo "rowerowi" jak by się mogło wydawać Austriacy jeżdżą niemal o połowę mniej (173 km) od Niemców i Szwajcarów - odpowiednio 298 i 287 km rocznie. W Europie najmniej rowerowi są Hiszpanie (zaledwie 27 km rocznie; Polski nie ma w zestawieniu). Światową statystykę poprawiają Japończycy: 354 km rocznie, a psują Amerykanie ze słabiutkim wynikiem 33 km. Całość zestawienia w serwisie Copenhagenize.com. A Ty ile przejeżdżasz kilometrów rocznie na rowerze?

  • [16.03.2009] Rower idealnym pojazdem na kryzys? Tak twierdzi "Rzeczpospolita" i podaje przykłady w jaki sposób przedsiębiorcy mogą odliczać VAT i koszty zakupu, korzystając z roweru w ramach działalności gospodarczej. (Uwaga: Izbie Skarbowej w Katowicach nie spodobał się pomysł zakupu w ten sposób roweru za 15 tysięcy złotych!). W skali świata jest podobnie. Serwis Bike Europe twierdzi, że branża rowerowa znacznie lepiej niż inne znosi globalny kryzys. Po prostu coraz więcej osób przesiada się z samochodów na rowery. Wyjątkiem są kraje, gdzie rower to wciąż przede wszystkim tylko sprzęt sportowy.

  • [05.03.2009] Niemieccy rowerzyści walczą o równe prawa dla siebie. Wychodząc z założenia, że "porządek musi być" za każdy złomowany rower chcą otrzymywać - tak jak kierowcy samochodów - dopłatę 2,5 tys. euro do zakupu nowego. Do protestu dołączają się też niektórzy kierowcy. Nie chcą kupować kolejnego samochodu, wolą nowy rower. Już kilka tysięcy osób złożyło stosowne podania, podaje TVN.

  • [23.02.2009] Rowerowa zima w Kopenhadze - za Copenhagenize.com:

     
    Copenhagenize.com - Winter Cycling from Colville Andersen on Vimeo.

    I co: nie da się na rowerze zimą jeździć? I to w dużym mieście?

  • [19.02.2009] Największy jak dotąd w Polsce przetarg na stojaki rowerowe ogłosił Wrocław. Wrocławskie władze chcą postawić na ulicach aż 570 stojaków na ponad tysiąc rowerów. "Wyrwikółki" i inna tandeta nie mieszczą się w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Stojaki mają być w formie "odwróconego U" - tak jak trzeba. Trzymamy kciuki!

  • [19.02.2009] Kolejne potwierdzenie, że rower jest zdrowy. Francuska agencja Airparif zbadała jakość powietrza wdychanego przez paryskich rowerzystów. Okazuje się (nie pierwszy raz zresztą), że wbrew obiegowym opiniom rowerzyści są mniej narażeni na kontakt ze szkodliwymi substancjami w powietrzu niż kierowcy i pasażerowie samochodów. Rowerzystom odradza się jedynie zatrzymywać bezpośrednio za autobusami np. na czerwonym świetle - tu emisje z rury wydechowej trafiają rowerzystę prosto w nos. Cały raport (po francusku, w 16 MB pliku pdf) - tutaj.

  • [17.02.2009] "Policyjne patrole piesze są lepsze niż samochodowe" - tym zdaniem minister Julia Pitera naraziła się na kpiny. Podpowiadamy: jeszcze lepsze są patrole rowerowe. W Polsce policja na rowerach to egzotyka. Tymczasem w "starej Europie" czy USA policjanci na rowerach regularnie cały rok patrolują gęsto zabudowane śródmieścia. Polska policja dostała w prezencie nie tylko rowery z USA, ale i lekcje rowerowej walki wręcz. Oba prezenty trafiły na półkę. Tymczasem firmy ochroniarskie odkryły zalety roweru i korzystają z nich okrągły rok - np. w centrum Krakowa. Policjant w Polsce musi mieć samochód - inaczej się nie da.

  • [14.02.2009] Jak pisze Gazeta Wyborcza, Łódź pozazdrościła Krakowowi rowerów publicznych. I bardzo fajnie - ale za "maksymalnie 31 mln złotych przez sześć lat" (tyle ma kosztować łódzka wypożyczalnia, krakowska kosztowała 600 tys. zł) można wybudować ponad 50 km bardzo wysokiej jakości dróg rowerowych. A to właśnie brak infrastruktury rowerowej jest podstawowym powodem dla którego Polacy nie korzystają z rowerów w mieście.

    Warto o tym pamiętać, czytając o problemach paryskiej wypożyczalni Velib. Według serwisu Bike Europe aż 7800 z początkowo dostępnych w niej 15 tysięcy rowerów publicznych zostało skradzione. Kolejne 11600 zostało uszkodzone. Operatora, firmy JC Decaux nie stać na ich naprawę lub kupno kolejnych. Choć od 2007 roku z Velib skorzystano 42 miliony razy to system staje się studnią bez dna. Infrastruktura rowerowa jest jednak trwalszą inwestycją.

  • [10.02.2009] Zima nas jakby opuszczała. Tymczasem już za 20 dni na Alasce startuje kolejna edycja ekstremalnego rajdu Iditarod. Śladem psich zaprzęgów na szlak Iditarod ruszają - bez wsparcia pojazdów silnikowych lub zwierząt - piesi, narciarze i rowerzyści. Do wyboru mają trasę 350 albo 1100 mil (ponad 1600 km). W kilkunastu edycjach tego ekstremalnego maratonu tylko raz nie wygrał rowerzysta. Co ciekawe, jak twierdzą organizatorzy, w czasie gorączki złota na początku XX wieku w podobnych zimowych wyścigach na Alasce też brali udział rowerzyści. Historia kołem się toczy.

  • [07.02.2009] A teraz coś dla oka (i nie tylko). W ostatnim czasie nastąpił wysyp blogów poświęconych rowerowemu stylowi życia. Wzorem jest najstarszy i poniekąd najbardziej oczywisty - Copenhagen Cycle Chic. Polskie odpowiedniki powstają w Krakowie, Warszawie i Łodzi. Miłej lektury!

  • [07.02.2009] Będzie można (legalnie) wprowadzać rowery na dworce kolejowe. Mało kto wie, że dziś jest to zabronione mocą art. 2 ust. 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury. Dzięki interwencji poznańskiej Sekcji Rowerzystów Miejskich ten absurd ma wkrótce zniknąć. Szczegóły na stronie SRM.

  • [06.02.2009] "Rzeczpospolita" jak Radio Erewań. Prawo o Ruchu Drogowym okazuje się zbyt trudne nawet dla działu prawnego tego dziennika. Tekst o tym, że "rowerzysta ustąpi kierowcy" przekłamuje interwencję Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie niezgodności ustawy Prawo o Ruchu Drogowym z Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym. To teraz zgodnie z PoRD rowerzysta musi ustępować kierowcy - ale Konwencja Wiedeńska daje mu pierwszeństwo (podobnie jak na całym świecie). Zgodnie z polską Konstytucją konwencję stosuje się bezpośrednio i ma pierwszeństwo przed ustawą. Druzgocząca ekspertyza Biura Analiz Sejmowych w tej sprawie - tutaj. Teza dziennikarki "Rz" o "złudnym poczuciu ochrony jakie przepis daje rowerzyście" brzmi jak wyjęta z ust pana Macieja Wrońskiego, ojca obecnego bałaganu w polskim prawie o ruchu drogowym. Który na szczęście już nie pracuje w Ministerstwie Infrastruktury.

  • [28.01.2009] Drogi rowerowe z Allegro! Pół miliona złotych przeznaczy ten popularny portal aukcyjny na budowę dróg rowerowych w Wielkopolsce w ramach programu fundacji All For Planet. Co istotne, 10 groszy od każdej transakcji zostało przekazane na ten cel dzięki głosom internautów. Więcej na ten temat tutaj. Oby tylko droga rowerowa miała bitumiczną nawierzchnię i było można na nią łatwo i bezpiecznie wjechać :-) Gratulujemy!

  • [28.01.2009] Planowane w ustawie "o dopuszczeniu pojazdów" obowiązkowe dla rowerzystów kaski i kamizelki stanowią łatwy żer dla mediów. Przestrzegamy - to jest bardzo trudny temat. Przekonała się o tym dziennikarka Gazety Wyborczej. W krótkim tekście niemal wszystko jest nieprawdą. Czytelnicy mogą się dowiedzieć np. że kaski i kamizelki są obowiązkowe dla rowerzystów w Wielkiej Brytanii (nieprawda!). Za to w zachwyt nad kamizelkami popada rzeczniczka inicjatywy Rowerem po Krakowie, która - jak wynika z tekstu - jeździ głównie samochodem. Sprostowanie - tutaj.

  • [23.01.2009] Się dzieje! We środę, 21 stycznia Miasta dla rowerów zakończyły rozmowy z ekspertami Ministerstwa Infrastruktury w sprawie "rowerowych" zmian w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym. Wynegocjowane zmiany eliminują bałagan w przepisach i sprzeczności z Konwencją Wiedeńską, likwidują zapisy dyskryminujące rowerzystów, ułatwiają poruszanie się rowerem, zwiększają bezpieczeństwo rowerzystów i dostosowują ustawę do rozwoju rynku i technologii. Ale to dopiero początek długiej drogi i wiele się może zmienić. Ustalenia w pliku pdf - tutaj.

    Tego samego dnia po ponad półtora roku obudził się Rzecznik Praw Obywatelskich. Wystąpił do Ministra Infrastruktury właśnie w sprawie niezgodności ustawy Prawo o Ruchu Drogowym z Konwencją Wiedeńską - mimo, że w dokładnie tej samej sprawie dwukrotnie pisemnie odmówił współpracy z rowerzystami. Więcej na stronie Zielonego Mazowsza.

    Z kolei we czwartek 22 stycznia spotkaliśmy się z parlamentarną grupą rowerową, Prezydium sejmowej Komisji Infrastruktury i przedstawicielem Komendy Głównej Policji. Przedstawiliśmy ustalenia w sprawie PoRD oraz nasze negatywne stanowisko w sprawie obowiązku używania przez rowerzystów odblaskowych kamizelek. Miło poinformować, że posłowie... zgodzili się z nami w całej rozciągłości.

  • [31.12.2008] Wszystkiego najlepszego rowerowego na 2009 rok! Ostatnie dwanaście miesięcy obfitowało w różne "podskórne" działania rowerowe. Miasta dla rowerów dzięki pomocy posłów parlamentarnej grupy rowerowej zaczęły negocjować z Ministerstwem Infrastruktury zmiany przepisów. W odpowiedzi na poselskie interpelacje Ministerstwo przyznało że Prawo o Ruchu Drogowym jest na bakier z Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym.

    50 milionów euro
    na drogi rowerowe w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej będzie dzięki konsultacjom PARP wydane mądrzej. Gdańsk wspólnie z Gdynią i Sopotem przygotowały rowerowy projekt inwestycyjny na 140 mln złotych. Z kolei GDDKiA planuje wybudować w 2009 roku aż 1000 km dróg rowerowych na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg krajowych, a nawet zaczyna konsultować to z rowerzystami i ekspertami.

    Na horyzoncie pojawiają się szanse nowych źródeł finansowania infrastruktury rowerowej, a biblioteka dobrych rozwiązań rośnie. W kilku miastach pojawiły się lub zostały zatwierdzone innowacyjne rozwiązania, będące przykładem jak sensownie wydawać pieniądze.

    Gdyby nie idiotyczny pomysł obowiązku używania przez rowerzystów kamizelek odblaskowych przemycony do projektu Ustawy o Dopuszczeniu Pojazdów całkowicie niezgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie Zasad Techniki Prawodawczej rok 2008 byłby chyba najbardziej przyjaznym dla polskich rowerzystów w historii. Ale nie mówmy hop. Oby to, co zostało zaczęte dotychczas, w Nowym Roku przyniosło wyniki. I... niech się kręci!

  • [15.12.2008] Poznań strzela sobie w stopę? Wiele wskazuje na to, że Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu wycofuje się z jednej lepszych procedur, jaką udało się społeczeństwu obywatelskiemu w Polsce wywalczyć w niektórych miastach - tzw. audytu rowerowego. Czytaj dalej...

  • [07.12.2008] Zima przyszła i poszła, ale pewnie jeszcze tu wróci. Najwyższy więc czas przypomnieć, jak jeździć rowerem w zimie. Odpowiednie zimowe instrukcje wydała także krakowska Wyborcza! A jakby ktoś miał wątpliwości, to poniżej zimowo - rowerowa inspiracja z Alaski:
     

  • [29.11.2008] Znowu rowerowy Kraków: dziś otwiera się po remoncie ul. Starowiślna. Mimo pewnych niedociągnięć to wielkie i dość niekonwencjonalne ułatwienie dla ruchu rowerowego w centrum Krakowa. Zdjęcia można zobaczyć tutaj, a szczegółowe omówienie przeczytać tu.

  • [19.11.2008] Krakowska bezobsługowa wypożyczalnia rowerów się poprawia. Jak pisze Gazeta w Krakowie, z regulaminu zniknie nieszczęsny wymóg posiadania prawa jazdy. W systemie BikeOne.pl zarejestrowało się już prawie 400 użytkowników. Zdjęcia i szczegóły pierwszej w Polsce samoobsługowej wypożyczalni rowerów - tutaj.

  • [16.11.2008] Idzie zima, więc w Krakowie otwiera się (z dużym poślizgiem) pierwsza w Polsce  samoobsługowa wpożyczalnia rowerów publicznych. Ale żeby z niej skorzystać, trzeba mieć... prawo jazdy (pkt 7 regulaminu z 14.11.2008). Tymczasem art. 87 ust. 3 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym mówi wyraźnie: nie wymaga się uprawnienia do kierowania rowerem, motorowerem lub pojazdem zaprzęgowym od osoby, która ukończyła 18 lat. Operatorowi wypożyczalni gratulujemy znajomości przepisów, profesjonalizmu i podejścia "frontem do klienta".

  • [13.11.2008] Tydzień temu, 7 listopada w Warszawie odbyło się ogólnopolskie spotkanie konsultacyjne dotyczące "autostrady rowerowej" w Polsce Wschodniej. Ze szczegółami działania V.2 Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej można się zapoznać tutaj. Na razie wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że program będzie katastrofą. 75% długości "autostrady rowerowej" ma przebiegać po drogach leśnych i gruntowych - jak na międzynarodowym szlaku rowerowym "R65", gdzie rower trzeba pchać. Co widać na tym zdjęciu i następnych.

  • [27.10.2008] Konkurs "Myśl rowerowo". Do 5 listopada można nadsyłać prace na konkurs organizowany przez firmę reklamy zewnętrznej AMS. Celem jest "Promocja roweru, nie tylko jako sposobu na zdrowy tryb życia i pomysłu na spędzanie wolnego czasu, ale także jako środka komunikacji w dużych miastach". Szczegóły - tutaj.

  • [16.10.2008] Ministerstwo Infrastruktury zakończyło pracę nad ustawą "O dopuszczeniu pojazdów do ruchu". Jest ona dostępna tutaj (ciekawe, że z BIP-u zniknęło nazwisko osoby odpowiedzialnej za legislację!). Uważamy, że jest to gniot, który nigdy nie powinien ujrzeć światła dziennego. Art. 75 ustawy zmusza rowerzystów do korzystania z kamizelek odblaskowych poza terenem zabudowy, rowerzystów poniżej 18. roku życia do używania kasków a pełnoletnich - do posiadania przy sobie dowodu tożsamości.

    Tutaj
    przeczytasz ściągę z wyjaśnieniami, dlaczego "rowerowa" część ustawy powinna trafić do kosza. Co ciekawe, urzędnik przygotowujący te bzdurę skorzystał z jednego z naszych postulatów wyrywając go z kontekstu i złośliwie delegalizując riksze.

  • [16.10.2008] Jest odpowiedź na interpelację posła Łukasza Gibały w sprawie Konwencji Wiedeńskiej.  Ministerstwo po raz pierwszy oficjalnie przyznaje, że istnieje rozbieżność między Konwencją Wiedeńską a ustawą Prawo o Ruchu Drogowym. Zapowiada też prace nad zmianą ustawy. Tekst odpowiedzi można przeczytać na stronie Sejmu.

  • [06.10.2008] Ścieżki rowerowe albo Polska. Tak, to nie pomyłka - tak sprawę stawia w wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" poeta, piewca gryzienia w d*** żubra Jarosław Marek Rymkiewicz. Odpowiada mu prof. Wojciech Sadurski. Oto Polska właśnie - śmiechu co niemiara :-)
ROWEROWA POLSKA 

  • 11 lutego 2010 roku poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym został skierowany do I czytania w sejmowej Komisji Infrastruktury. Projekt jest rezultatem uzgodnień postulatów inicjatywy Miasta dla rowerów z Ministerstwem Infrastruktury (patrz zestawienie tabelaryczne tutaj). Posłem sprawozdawcą ustawy jest Ewa Wolak (PO).

  • Równolegle trwają rozmowy między Ministerstwem Infrastruktury a inicjatywą Miasta dla rowerów w sprawie nowelizacji szeregu rozporządzeń wykonawczych do ustawy Prawo o Ruchu Drogowym oraz prawa budowlanego, dotyczących infrastruktury rowerowej.

    Mają one znacznie usprawnić projektowanie infrastruktury rowerowej w Polsce i zdecydowanie poprawić jej jakość. Dadzą zarządcom dróg nowe, lepsze instrumenty (m.in. znaki drogowe i zasady ich stosowania) i radykalnie podniosą wymagania techniczne wobec dróg rowerowych (asfaltowa nawierzchnia, poprawna geometria czy skomunikowania z jezdniami ulic). Budowa niebezpiecznych rowerowych bubli stanie się nielegalna.
Do szczęścia potrzebne są nam:
  • Zmiana Prawa o Ruchu Drogowym zgodnie z propozycjami Miast dla rowerów (plik *.pdf). Propozycje dotyczą m. in. likwidacji sprzeczności obecnego PORD z art. 16 pkt. 2 Konwencji Wiedeńskiej (*.pdf po angielsku) ratyfikowanej przez Polskę w 1985 roku. Uzasadnienie zmian jest tu. Stan na luty 2010: w trakcie realizacji.

  • Zmiana rozporządzenia MTiGM z 1999r. o warunkach technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie w części dotyczącej dróg rowerowych - w oparciu o opracowane przez nas Standardy Projektowe i Wykonawcze dla Infrastruktury Rowerowej - ściągnij plik .pdf Stan na luty 2010: w trakcie uzgodnień ("duża" nowelizacja Rozporządzenia, do której miały być podpięte uzgodnienia rowerowe jest zawieszona z przyczyn niezależnych).

  • Stworzenie Krajowej Polityki Rowerowej przez Ministra Infrastruktury oraz wdrożenie jej przez rząd i samorządy; w tym wprowadzenie do Narodowego Programu Rozwoju pilotażowych programów infrastruktury rowerowej i uspokajania ruchu w wybranych miastach, opracowanie krajowego systemu turystycznych szlaków rowerowych oraz stworzenie systemu finansowania inwestycji rowerowych m.in. z funduszy ochrony środowiska oraz funduszy przeznaczanych na kulturę fizyczną i sport. Stan na luty 2010: istnieje dokument koncepcyjny, przygotowany w 2005 roku na zlecenie Ministerstwa Transportu przez Marcina Hyłę i dr Tadeusza Koptę. Dokument nie jest wdrażany, ale niektóre jego postulaty - m.in. zmiana przepisów - są realizowane w praktyce jak opisano powyżej. Ponadto w 2009 roku w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad powstał Zespół ds. Ścieżek Rowerowych.

  • Na poziomie lokalnym: wdrażanie "Pakietu Rowerowego" we wszystkich zainteresowanych gminach, czyli tworzenie Zespołów Zadaniowych do spraw transportu rowerowego, przyjmowanie Standardów Rowerowych i korzystanie z dobrodziejstw Audytu Rowerowego. Postulat ten 2010 roku realizują w mniejszym lub większym stopniu niektóre miasta - Gdańsk, Wrocław, Kraków, Warszawa. Nie wynika to jednak z jakiejś krajowej polityki, tylko jest rezultatem działań oddolnych.


Kim jesteśmy?
Więcej o sieci Miasta dla Rowerów możesz przeczytać tutaj

Nasze publikacje - kliknij tutaj




Archiwum starszych informacji znaduje się tutaj


| Co nowego | Dlaczego rower | Porady | Infrastruktura | Projekt gdański | EuroVelo | Opinia publiczna | Masa Krytyczna | Kontakt/miasta | Linki | Kronika | O nas | Kierowco... | English |