Infrastruktura dla rowerów

Infrastruktura rowerowa to nie tylko "drogi rowerowe". Idealne miasto dla rowerów to wręcz miasto bez wydzielonych dróg rowerowych - za to takie, gdzie rowerzyści mogą bezpiecznie i wygodnie (a zarazem zgodnie z przepisami!) poruszać się wszędzie, gdzie chcą czy muszą. Oczywiście, życie skłania do kompromisów - coraz bardziej odczuwają to zatkane samochodami miasta Zachodu, które zaczynają jednocześnie odbierać przestrzeń motoryzacji i dawać ją pieszym czy rowerzystom oraz budować wydzielone drogi rowerowe.

Szczegółowe wskazówki co do projektowania przyjaznej dla rowerów infrastruktury zawiera wydany w ramach projektu "Miasta dla rowerów" przez Polski Klub Ekologiczny podręcznik "Postaw na rower", opracowany przez holenderską organizację standaryzacyjną CROW. W szczególności zwrócić należy uwagę na program pięciu wymogów: spójności, bezpośredniości, bezpieczeństwa, wygody i atrakcyjności oraz wynikające z nich kryteria i parametry związane z oceną poszczególnych rozwiązań od poziomu sieci po poziom konkretnych rozwiązań technicznych: wjazdów na wydzielone drogi rowerowe, stojaków czy skrzyżowań. Bardzo inspirująca jest również publikacja Duńskiej Dyrekcji Dróg - anglojęzyczna Collection of Cycle Concepts (pliki .pdf).

Tworzenie przyjaznej infrastruktury powinno stawiać przed projektantami i decydentami takie same wymagania co do jakości, jak każda inna inwestycja drogowa. Ważne jest, aby każda inwestycja była po pewnym czasie oceniana pod kątem wykorzystania i zgodności zachowań rowerzystów z założeniami projektowymi. Kontrola jakości programów rowerowych jest realizowana między innymi w ramach projektu BYPAD - wspólnego przedsięwzięcia Europejskiej Federacji Cyklistów - ECF oraz firm konsultingowych.

 Powrót na górę strony

| Co nowego | Dlaczego rower | Porady | Infrastruktura | Projekt gdański | EuroVelo | Opinia publiczna | Masa Krytyczna | Kontakt/miasta | Linki | Kronika | O nas | Kierowco... | English |