Umożliwienie przechowywania rowerów jest prostym zadaniem, które często jest niepotrzebnie komplikowane. Infrastruktura miasta powinna umożliwiać:
To
pierwsze zapewniają publiczne stojaki rowerowe. Ich forma powinna być
maksymalnie
prosta i umożliwiać po pierwsze oparcie
roweru o stojak a po drugie zapiecie
jednocześnie
ramy i przedniego koła roweru tzw.
kłódką szaklową ("U-lockiem") do
stojaka w taki sposób,
aby zapięty rower nie mógł być z tego stojaka "zdjęty". Idealne
rozwiązanie
to na przykład przymocowana na stałe do betonowego podłoża żeliwna rura
wygięta w pałąk o wysokości ok. 0,6 m. Rura powinna mieć średnicę rzędu
6-9
cm - musi być swobodnie obejmowana przez klasyczne rowerowe zapięcie w
kształcie podkowy - tzw. U-lock. Standardowe
U-locki mają
wewnętrzne wymiary 10 cm na 20 cm. Inne dobre stojaki są w zasadzie
tylko wariacjami tej najprostszej formy. Ważne, aby projektant wziął
pod
uwagę wszelkie
możliwe rowery - m.in. "górskie"
z grubymi
oponami,
czy rowery z koszykami z przodu i z tyłu, uniemożliwiającymi wstawienie
ich do zbyt ciasnego stojaka. Prezentowane na zdjęciu obok stojaki
można
nabyć w Dolnośląskiej
Fundacji
Ekorozwoju
we Wrocławiu (właśnie ich forma utrudnia parkowanie
rowerem
z koszykiem na kierownicy... nieładnie!). Inny producent stojaków
rowerowych jest w Słupsku.
Pożądane jest, aby takie
stojaki
były lokalizowane w miejscach dobrze oświetlonych (także po zmroku),
raczej
ruchliwych i widocznych (np. rogi ulic), zadaszonych
a w miarę możliwości - także monitorowanych, na
przykład kamerami telewizji przemysłowej (można do tego wykorzystać
instniejące
kamery przy bankomatach, niektórych sklepach, dworcach itp.). Zobacz
też doskonałe przykłady stojaków rowerowych spotykanych na ulicach
Wiednia.

Strzeżony garaż rowerowy w Holandii
Jednak stojaki rowerowe nie zawsze są dobrym rozwiązaniem. Dotyczy to zwłaszcza miejsc, gdzie rowery są pozostawiane na dluższy czas w większej liczbie albo sytuacji, kiedy pozostawiane rowery przedstawiają większą wartość. Wówczas warto zorganizować przechowalnię rowerów - zamykane pomieszczenie z obsługą (przechowalnie ogólnodostepne) lub bez (np. w szkole czy miescu pracy), gdzie za opłatą można bezpiecznie zostawić rower. Takie przechowalnie mogą pozwolić na bezpieczne przechowanie na przykład drogich rowerów górskich, podczas gdy ich właściciele poszli do kina. Idealnym miejscem na organizację przechowalni rowerów są płatne samochodowe parkingi miejskie. Gmina, jako właściciel terenu może zobowiązać firmę prowadzącą parking samochodowy do organizacji przechowalni rowerów i ustalić ceny. W krajach takich jak Holandia, istnieją płatne i strzeżone przechowalnie rowerów na kilkaset, a nawet kilka tysięcy miejsc.

Prosta przechowalnia rowerów, Politechnika
Śląska
w Gliwicach
Warto pamietać, że stojaki i przechowalnie rowerów są podstawowym elementem integracji transportu rowerowego i zbiorowego i powinny być lokalizowane w atrakcyjny i przemyślany sposób także w bezpośredniej bliskości peronów dworców i przy głównych przystankach komunikacji zbiorowej.


... a taki rowerowy parking stoi w Białowieży. Niestety, nie można do niego przypiąć roweru - ale za to jest ładny!
Zdjęcia i tekst: Marcin
Hyła, wszelkie prawa zastrzeżone