Co nowego - archiwum

  • WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO ROWEROWEGO NA 2006 ROK!!!!
    I od razu przeprosiny: serwis Miasta dla rowerów w 2005 roku nie był prawie w ogóle aktualizowany. Przyczyna jest prosta: autor od marca prowadził program telewizyjny "Niezła Jazda", którego 33 odcinki emitowała co tydzień ogólnopolska TVP 3. Program wraca na antenę wiosną 2006 roku, a teraz można zobaczyć archiwum odcinków na stronie internetowej iTVP.pl.

    Jednocześnie mamy dobrą wiadomość: Ministerstwo Transportu i Budownictwa rozpoczęło prace nad "programem rozwoju ruchu rowerowego" (polityką rowerową) w Polsce. Projekt tej strategii opracowali dla Ministerstwa dr inż. Tadeusz Kopta i Marcin Hyła z Miast dla rowerów/Polskiego Klubu Ekologicznego. Jest to pierwszy krok do realizacji postulatów które od prawie dwóch lat znajdują się na www.rowery.org.pl (patrz kolumna obok po prawej stronie).

    Na www po raz pierwszy prezentujemy w plikach .pdf jednostronicowe streszczenie oraz cele, priorytety i działania proponowane dla tej strategii. Cały dokument będzie dostępny w internecie niebawem. W części analitycznej będzie m.in. zestawienie długości istniejących w Polsce dróg rowerowych (te dane wciąż spływają do autorów). Przy czym od razu zastrzegamy: nie jest to jeszcze oficjalny dokument Ministerstwa, tylko projekt, który zapewne będzie mocno modyfikowany przez rząd. W związku z czym możemy sobie rowerowo życzyć, żeby nie był modyfikowany za bardzo ;-)

  • [09.03.2005] Pierwsze w historii posiedzenie Komisji Infrastruktury Sejmu RP poświęcone problematyce rowerowej odbędzie się 10.03.2005 o godzinie 14:00 w sali 13 (budynek "G" Sejmu). Jest to wynik spotkania sieci Miasta dla rowerów z Przewodniczącym Komisji, posłem Januszem Piechocińskim na początku lutego br. Zaproszenie można zobaczyć tutaj. Tematem będą nasze postulaty skierowane do Ministra Infrastruktury w sierpniu 2004 roku. W połowie lutego nadeszła też odpowiedź ministerstwa. Jest dość zdawkowa i intrygująca, jeśli chodzi o daty. Można zobaczyć ją tutaj.

  • [29.11.2004] Po jesiennej przerwie wracamy z aktualizacją serwisu. Krótki fotoreportaż z Warszawskiej Masy Krytycznej (zobacz zdjęcia tutaj) pokazuje, że mimo zimna w ostatni piątek miesiąca na rowerach jeżdżą i świetnie się bawią setki warszawiaków. W dodatku dobrze oświetlonych: wyraźna większość Masowiczów ma światła z przodu i tyłu. To - jak się wydaje - dodatkowy pozytyw Masy i jej wychowawczy sukces. Niestety, tego samego dnia w Poznaniu tamtejsza policja zatrzymała kilkunastu Masowiczów i bez wyraźnego powodu legitymowała kolejnych kilkudziesięciu. W poznańskiej Masie uczestniczyło wg. precla ok. 200 rowerzystów; relacja z interwencji policji tutaj. Więcej o idei Masy Krytycznej tutaj.

  • [29.11.2004]. Zima idzie! Przypominamy jak bezpiecznie i wygodnie jeździć rowerem cały rok: jak sobie radzić ze śniegiem, lodem i solą na ulicach - wszystko na ten temat przeczytasz tutaj.

  • [26.09.2004] Rowerzysto, bądź widoczny! Jesienne dni są coraz krótsze. Nieoświetlony rowerzysta, batman bez odblasków i w ciemnym ubraniu jest niewidoczny na drodze. Stanowi zagrożenie nie tylko dla siebie (jego problem), ale dla innych uczestników ruchu, w tym dla innych rowerzystów! Słabe reflektorki rowerowe nie oświetlą takiego "batmana" bez odblasków. Dlatego umawiamy się: dajemy po oczach. Wszystko o rowerowym oświetleniu w uaktualnionym artykule tutaj.

  • [22.09.2004] I jeszcze jeden dziwny akcent w Europejskim Dniu bez Samochodu: na stronach internetowych radia RMF FM lament nad likwidacją "zielonych strzałek" na skrzyżowaniach i histeria jakoby miało to powodować większe korki. Niejeden rowerzysta w Polsce korzystając z przejazdu rowerowego na zielonym świetle został potrącony przez kierowcę, który miał "zieloną strzałkę". W dodatku rozmówcy okłamali reportera RMF: znanych u nas "zielonych strzałek" nigdzie poza Polską nie ma. Powszechnie stosuje się osobną fazę zielonego światła dla skrętu w prawo, ale to coś zupełnie innego. W Niemczech "zielone strzałki" zdarzają się wyjątkowo we wschodnich landach, jako eksperymentalna pozostałość po NRD. Czyżby RMF zatęskniło do trabantów i Ericha Honeckera? O przepisach czytaj też w tekście poświęconym Europejskiemu Dniu bez Samochodu tutaj.

  • [22.09.2004] Dzień bez Samochodu po polsku: kierująca samochodem pod wpływem alkoholu posłanka Sojuszu Lewicy Demokratyczniej z Kalisza Renata Szynalska (wg mediów "Renata Sz.") o godzinie 15:30 potrąciła koło Warszawy pieszego na przejściu. Gazeta Wyborcza pisze, że poseł Szynalska nawet nie hamowała gdy inne samochody zatrzymały się przed pasami. Osiemnastolatek przejechany przez panią poseł jest w stanie ciężkim, z urazem głowy i otwartym złamaniem nogi. Cztery godziny po zdarzeniu pani poseł miała 0,4 promila alkoholu we krwi. W Polsce piesi to ponad jedna trzecia ofiar wypadków drogowych, znacznie więcej niż w krajach Unii Europejskiej gdzie kierowcy zabijają głównie siebie.

  • [20.09.2004] Europejski Dzień bez Samochodu - 22 września. Ponad sto polskich samorządów pod patronatem Ministerstwa Środowiska włącza się w promocję zrównoważonego transportu, czyli także rowerów. To rekord. Coraz więcej samorządów zaczyna profesjonalnie podchodzić do kwestii ułatwień dla rowerzystów. To cieszy. Ale Polska jest najbardziej niebezpiecznym dla rowerzystów krajem Unii Europejskiej. Wynika to przede wszystkim z nieudolności Ministerstwa Infrastruktury. To tam powstają przepisy, które utrudniają przeniesienie do Polski przykładów dobrej organizacji ruchu i budowy sensownej infrastruktury rowerowej. Wszystko na ten temat w specjalnym artykule tutaj.

  • [17.09.2004] Poważny problem konstrukcyjny wielu zapięć typu "U-lock" używanych przez rowerzystów na całym świecie.  Modele wyposażone w zamki na tzw. klucze cylindryczne o charakterystycznym kształcie rurki można otworzyć w kilka sekund przy pomocy... zwykłego długopisu. Więcej... >>>

  • [12.09.2004] Zdjęcia bardzo dobrych stojaków rowerowych z Wiednia wraz z krótkim komentarzem prezentujemy tutaj.

  • [10.09.2004]. Adam Sztejka nie odzyskawszy przytomności zmarł 9 września w bydgoskim szpitalu. To bardzo smutna wiadomość. Pogrzeb odbędzie się w sobotę, 11 września. Więcej informacji na news:pl.rec.rowery. Kondolencje dla Rodziny, przyjaciół, znajomych i uczestników Bydgoskiej Masy Krytycznej.

  • [06.09.2004] Polska Egzotyczna rowerem. Autor niniejszego serwisu pokonał 800 kilometrów wzdłuż wschodniej granicy Polski (i zarazem Unii Europejskiej). Jest to jedna z najatrakcyjniejszych długodystansowych tras rowerowych w Polsce, niemal gotowa i... zupełnie nieznana. Relacja i zdjęcia - tutaj.

  • [06.09.2004] Tragiczny wypadek pod Bydgoszczą. 27 sierpnia pijany kierowca potrącił zamykającego kolumnę rowerzystów Adama Sztejkę, znanego animatora Bydgoskiej Masy Krytycznej. Ciężko ranny Adam leży nieprzytomny w szpitalu. Więcej informacji - tutaj.

  • [19.08.2004] Powstająca właśnie w Krakowie droga rowerowa w ul. Dobrego Pasterza jest przyczynkiem do dyskusji, czy wydzielona droga rowerowa powinna znajdować się między jezdnią i chodnikiem, czy też może powinna być oddzielona chodnikiem od jezdni. Zdjęcia i analiza przypadku - tutaj.

  • [06.08.2004] Rzeczpospolita opisuje przygody rowerzystów w Warszawie: "Pan Witold jechał rowerem po chodniku i nagle... zniknął pod wodą. Chwilę po nim nadjechał drugi rowerzysta - też zniknął. Trzeciego udało się ostrzec. To nie kawał ani nowa gra komputerowa - tak było wczoraj przy ul. Żwirki i Wigury, gdzie pękła rura wodociągowa. [...] Dziura wyglądała jak kałuża z piaskiem, ale zapadłem się całkowicie, woda mnie przykryła. Udało mi się złapać kawałek krawężnika i wypłynąłem. Jednak rower został w dziurze - opowiada pan Witold. - Zniszczyły się dokumenty z GUS, które wiozłem, telefon komórkowy i ubranie - dodaje". Cały artykuł - tutaj.

  • [06.08.2004]. 22 września to Europejski Dzień Bez Samochodu. Powstała polska strona www.22wrzesien.org. Zobacz też oficjalną stronę Europejskiego Tygodnia Mobilności - www.22september.org.

    www.22wrzesien.org

  • [26.07.2004] Europejskie Mistrzostwa Kurierów Rowerowych 2004 w Warszawie. W dniach 30 lipca - 1 sierpnia na stadionie Skry kilkuset kurierów z całego świata będzie się ścigać i uczestniczyć w różnych wydarzeniach okołorowerowych. Gazeta Stołeczna pisze o pewnym niepokoju, jaki w kręgach warszawskiej policji wywołała zwykła chęć przejazdu (nie demonstracji) kurierów rowerami ze Skry na koncert Zion Train w Centralnym Domu Qultury ("co to za miejsce, nie mamy go w naszym spisie domów kultury"). Więcej informacji na oficjalnej stronie European Cycle Messenger Championships 2004.

  • [11.07.2004] Gdański Rowerowy Projekt Inwestycyjno - Promocyjny został przedstawiony na 10-tej Światowej Konferencji Badań Transportowych, która odbyła się w dniach 4-8 lipca w Stambule w Turcji. Prezentacja miała miejsce w ramach panelu poświęconego finansowaniu zrównoważonego transportu przez Global Environment Facility (GEF). Panel prowadził prof. Ralph Gakenheimer z Massachusetts Institute of Technology, a uczestniczyli w nim Bonizella Biagini z GEF, Todd Johnson z Banku Światowego i Marcin Hyła z Miast dla rowerów. Prezentacja w j. angielskim (plik Power Point, 5 MB) - tutaj.

  • [25.06.2004] Warszawski rowerzysta, 32-letni Konrad S. żąda 300 tys. złotych odszkodowania od władz stolicy za skutki wypadku, jaki miał w 2003 roku na drodze rowerowej przy ulicy Sobieskiego w Warszawie. Wskutek nierówności nawierzchni przewrócił się, złamał łokieć i staw biodrowy. Trafił na ponad miesiąc do szpitala a potem na niemal roczną rehabilitację. Więcej pisze na ten temat Gazeta Stołeczna. Kwota odszkodowania może wydawać się przesadzona, ale wiele (jeśli nie większość!) dróg rowerowych w Polsce jest źle zaprojektowane i niebezpieczne. Tymczasem zgodnie z art. 33 ust. 1 Prawa o Ruchu Drogowym rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi rowerowej. Nawet, jeśli jest to zła droga rowerowa. W Polsce zarządcy dróg płacą odszkodowania na przykład kierowcom samochodów, którzy urwali zawieszenie na dziurawej jezdni. Może wreszcie teraz władze poważniej potraktują jakość dróg rowerowych?

  • [17.06.2004] Zmarł Jacek Kuroń. Dla wielu działaczy społecznych jego życie i poglądy były inspiracją do działania - nawet jeśli z poglądami nie do końca się zgadzaliśmy. Jak chyba żaden polityk rozumiał i tłumaczył potrzebę oraz znaczenie samoorganizacji społeczeństwa.

  • [06.06.2004] Cztery tysiące rowerzystów w Gdańsku. Nieprzebrany tłum cyklistów uczestniczył w corocznym Wielkim Przejeździe Rowerowym i pozował do pierwszej "rodzinnej fotografii" gdańskich rowerzystów. Peleton przejeżdżał trzema pasami ulicy Grunwaldzkiej przez punkt kontrolny aż dwadzieścia dwie minuty! W przejeździe uczestniczył prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, a całe wydarzenie organizowała Obywatelska Liga Ekologiczna w ramach Gdańskiego Rowerowego Projektu Inwestycyjno - Promocyjnego. Zdjęcia i więcej informacji - www.rowery.gdansk.pl. Zobacz też, co pisze dzisiaj trójmiejska Gazeta Wyborcza.

  • [30.05.2004] Warszawski Okrągły Stół Transportowy o ścieżkach rowerowych w stolicy. Urząd Miasta Warszawy zaprasza wszystkich zainteresowanych w  poniedziałek, 31. maja o godzinie 15:00, sala 1017 na 10. piętrze Pałacu Kultury i Nauki. Szczegóły w informacji tutaj.

  • [21.05.2004] Przed nami wakacje - przypominamy o naszym przeglądzie przyczepek rowerowych, które zwłaszcza na dłuższych wyprawach mogą być znakomitą alternatywą lub uzupełnieniem dla sakw. W tym roku pojawiło się dwóch krajowych producentów przyczepek o ciekawej konstrukcji i atrakcyjnych cenach. Więcej informacji - tutaj.

  • [22.04.2004] Prezentujemy zdjęcia drogi rowerowej w ul. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Warto, aby zapoznali się z nimi projektanci w innych polskich miastach, bo jest to naprawdę dobry, inspirujący przykład (pomijając kilka ewidentnych kiksów - patrz komentarze pod zdjęciami). Droga powstała w 2003 roku w ramach Gdańskiego Rowerowego Projektu Inwestycyjno - Promocyjnego. Pozostałe realizacje dróg rowerowych w Gdańsku - tutaj.

  • [15.04.2004] Gigantyczny rower w Warszawie. Z okazji polsko - duńskiej konferencji na temat ochrony środowiska w Zamku Królewskim, Kopenhaga przesyła Warszawie wielki rower długi na 11 i wysoki na 7 metrów. Szczegóły na stronie Ambasady Danii tutaj oraz w rozesłanej informacji prasowej tutaj (plik .doc) W Kopenhadze na rowerze odbywa się ok. trzydzieści procent podróży. W Warszawie - ok. 1 procenta. Prominentny urzędnik warszawski stwierdził kilka lat temu, że "Warszawa to nie wieś, żeby jeździć po niej na rowerze" i to zdanie dokładnie obrazuje "politykę" stolicy wobec rowerzystów. Szczegóły urzędowego bałaganu stołecznego skrupulatnie odnotowuje strona warszawskiej kampanii A rowery swoją drogą. W Warszawie od wielu lat co miesiąc odbywa się jedna z największych na świecie Mas Krytycznych (więcej o Masowaniu tutaj). Co porównywalnie "najlepszego na świecie" mają do zaoferowania władze Warszawy?

  • [11.04.2004] Rusza Gdański Uniwersytet Rowerowy. Obywatelska Liga Ekologiczna i Akademickie Centrum Kultury Uniwersytetu Gdańskiego zapraszają na pokaz filmów rowerowych, wykłady i dyskusję w ramach Gdańskiego Rowerowego Projektu Inwestycyjno - Promocyjnego. Wtorek, 13 kwietnia, godzina 18:00, ul. Wita Stwosza 55, aula Wydziału Filologiczno - Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Kliknij na rysunek poniżej, żeby zobaczyć plakat i pełny program. Mapkę Uniwersytetu Gdańskiego zobaczysz tutaj.
    Rowerowy Uniwersytet Gdański
  • [11.04.2004] Masa Krytyczna w Polsce narasta. Ostatnio do peletonu dołączył Sanok. Gratulujemy i przypominamy: spotykamy się w ostatni piątek miesiąca (albo podobny termin) i kręcimy! Żeby było widać, jak nas jest dużo i coraz więcej! Więcej o Masie Krytycznej przeczytasz tutaj.

  • [05.04.2004] Krakowski Zarząd Dróg i Komunikacji opracował analizę wypadków z udziałem rowerzystów, które miały miejsce w Krakowie w latach 1999-2003. Jest tragicznie - w ciągu tych pięciu lat zdarzyło się łącznie 1037 wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów, 732 osoby zostały ranne. Wypadki rowerowe stanowią aż 11,4 proc. wypadków, które zdarzyły się w Krakowie w 2003 roku. Najprawdopodobniej w innych miastach Polski jest niestety tak samo. Rowerzyści stanowią ok. 10 proc. ofiar śmiertelnych wypadków w całej Polsce (czyli ok. 500-600 osób rocznie, dane Komendy Głównej Policji). Pełna informacja i analiza ZDiK dostępna jest tutaj (strona projektu Kraków Miastem Rowerów).

ROWEROWA POLSKA 
Do szczęścia potrzebne są nam:
  • Zmiana Prawa o Ruchu Drogowym zgodnie z propozycjami Miast dla rowerów (plik *.pdf). Propozycje dotyczą m. in. likwidacji sprzeczności obecnego PORD z art. 16 pkt. 2 Konwencji Wiedeńskiej (*.pdf po angielsku) ratyfikowanej przez Polskę w 1985 roku. Dodatkowa propozycja nowych znaków szlaków rowerowych (*.pdf) - tutaj.
  • Zmiana rozporządzenia MTiGM z 1999r. o warunkach technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie w części dotyczącej dróg rowerowych - w oparciu o opracowane przez nas Standardy Projektowe i Wykonawcze dla Infrastruktury Rowerowej - ściągnij plik .pdf
  • Stworzenie Krajowej Polityki Rowerowej przez Ministra Infrastruktury oraz wdrożenie jej przez rząd i samorządy; w tym wprowadzenie do Narodowego Programu Rozwoju pilotażowych programów infrastruktury rowerowej i uspokajania ruchu w wybranych miastach, opracowanie krajowego systemu turystycznych szlaków rowerowych oraz stworzenie systemu finansowania inwestycji rowerowych m.in. z funduszy ochrony środowiska oraz funduszy przeznaczanych na kulturę fizyczną i sport.
  • Na poziomie lokalnym: wdrażanie "Pakietu Rowerowego" we wszystkich zainteresowanych gminach, czyli tworzenie Zespołów Zadaniowych do spraw transportu rowerowego, przyjmowanie Standardów Rowerowych i korzystanie z dobrodziejstw Audytu Rowerowego.


Kim jesteśmy?
Więcej o sieci Miasta dla Rowerów możesz przeczytać tutaj

Nasze publikacje - kliknij tutaj

Lista e-mail
Możesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie i ważnych rowerowych wydarzeniach, zapisując się na listę informacyjną tutaj.



Projekt "Miasta dla rowerów" używa darmowego  (licencja GPL) oprogramowania biurowego OpenOffice kompatybilnego z ciężko płatnym produktem znanej korporacji. Wypróbuj i... podaj tę informację dalej!
Archiwum starszych informacji znaduje się tutaj


| Co nowego | Dlaczego rower | Porady | Infrastruktura | Projekt gdański | EuroVelo | Opinia publiczna | Masa Krytyczna | Kontakt/miasta | Linki | Kronika | O nas | Kierowco... | English |