Rowerowy budżet Krakowa na 2003 rok
W projekcie budżetu Krakowa na rok 2003 przewidziano
1 029 000 zł na zadania związane z budową dróg rowerowych w linii budżetowej
III-2 "Program budowy dróg rowerowych". Kwota jest spora, ale ponad połowa
tego miliona to - niestety tradycyjnie - sprawy kompletnie nierowerowe (latarnie,
ławki, chodniki itp.) które powinny znaleźć się w zupełnie innych częściach
budżetu miasta. Optymizmem napawa jednak fakt, że oprócz tej kwoty i związanych
z nią zadań należy się spodziewać powstania także innych ułatwień dla rowerów,
wynikających z audytu rowerowego - np. drogi
rowerowej wzdłuż ul. Turowicza (nowa trasa z estakadą między ul. ks. Tischnera
i ul. Witosa na Kurdwanowie) czy bezkolizyjnych dróg rowerowych w układzie
przebudowywanego Ronda Mogilskiego i Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego.
Ponadto pod koniec lutego 2003 Urząd Miasta przygotowywał wnioski o dofinansowanie
inwestycji rowerowych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska,
co może znacznie przyśpieszyć realizację rowerowych ułatwień w mieście.
Projekt budżetu Krakowa na 2003 rok przewiduje następujące zadania
i kwoty:
- III-2.1. Ścieżka rowerowa od ul. Dunajewskiego wzdłuż
ul. Łobzowskiej, Młynówki Królewskiej do al. Armii Krajowej - 89 tys.
złotych w 2003, 376 tys w 2004 i 404 tys w 2005. Łączny koszt tej inwestycji
do 2005 roku to 869 tys.
- III-2.5 Ścieżka rowerowa przy Szpitalu Żeromskiego do
ul. Odmętowej - 700 tys. złotych w 2003 (całość).
- III-2.6 Trasa Tyniecka - ścieżka rekreacyjno-sportowa
- 90 tys. zł.
- III-2.7 Budowa ścieżki rowerowej w ciągu ulic Jana Pawła
II i Mogilskiej - 150 tys. zł w 2003 roku, 627 tys. w 2004 i 831
w 2005. (łącznie do 2005 roku 1608 tys. złotych)
- RAZEM: 1 mln 29 tys złotych
Analiza planowanych na 2003 rok inwestycji:
- W przypadku Młynówki Królewskiej poprawnie przygotowany
jest wyłącznie odcinek w ul. Łobzowskiej oraz odcinek w os. Widok między
ul. Armii Krajowej a Zarzecze. Odcinek w ul. Łobzowskiej jest niezwykle istotny,
umożliwia bowiem ominięcie niebezpiecznych dla ruchu rowerowego ulic z torowiskami
tramwajowymi (Karmelicka, Długa). Dodatkowo, w przypadku ul. Łobzowskiej
wskazana jest korekta geometrii ulicy, zwłaszcza skrzyżowań oraz budowa płytowych
progów spowalniających oraz powiązanie powstania tego ciągu z kosmetyczną
korektą układu alejek na Plantach przy wylocie ul. Garbarskiej (budowa ok.
5-10 m nowej alejki o szer. 2,5 m). Młynówka Królewska ma charakter trasy
rekreacyjnej, o niewielkim, głównie lokalnym, dojazdowym znaczeniu komunikacyjnym
ze względu na duży współczynnik wydłużenia. (trasa po prostu jest kręta i
powolna) Jedynie dwa odcinki Młynówki mają zasadnicze znaczenie dla komunikacji
rowerowej w Krakowie: ul. Łobzowska jest fragmentem zbiorczej Trasy na Azory a odcinek między Piastowską
i Młodej Polski jest jednokierunkowym fragmentem zbiorczej trasy Królewska
- Bronowicka. Na tych dwóch odcinkach należy skupić wysiłek finansowy i projektowy.
Niestety, nie udało się na razie ustalić, który odcinek jest przeznaczony
do realizacji w 2003 roku.
- Droga rowerowa przy szpitalu Żeromskiego nie ma żadnego
znaczenia komunikacyjnego poza lokalnym, dojazdowym - ale jest elementem
rekreacyjnej Trasy Łąk Nowohuckich
a przede wszystkim - europejskiego szlaku turystyki rowerowej EuroVelo 4 (Trasa Bulwarów Wiślanych). Jej koszt - 700
tys. złotych - jest nieproporcjonalny do długości i jest wyrazem bardzo niedobrego
trendu, zakłamującego obraz inwestycji rowerowych, które stają się "workiem"
chowającym wydatki na oświetlenie, ławki, chodniki, kable energetyczne itp.
Poprawne budżetowanie powinno przewidywać w takim przypadku ok. 200
tys złotych na ścieżkę rowerową i pół miliona złotych na lampy, ławki, małą
architekturę itp. pokazane w innej niż ścieżki rowerowe pozycji
budżetu (np. "parki miejskie", "ciągi spacerowe" itp.). W ten sposób pokazuje
się rzeczywiste, nie przekłamane koszty wdrażania ułatwień dla rowerzystów.
W przeciwnym razie za kilka lat może się okazać, że Kraków wydał 50 mln zł
na "ścieżki rowerowe", a warunki jazdy na rowerze nie poprawiły się ani na
jotę.
- Trasa Tyniecka jest zupełnie nieznana. Jest to prawdopodobnie
inicjatywa Rady Dzielnicy VIII. W rejonie Tyńca najpoważniejsze problemy
rowerowe to bardzo niewygodny przejazd koroną wałów przeciwpowodziowych
Wisły wzdłuż wybudowanego w 2002 roku kosztem kilkunastu milionów złotych
toru kajakarstwa górskiego oraz brak możliwości przejazdu rowerem między
przeprawą przez Wisłę a Kryspinowem na lewym brzegu rzeki. Obecnie, aby
przedostać się na rowerze z Kryspinowa w kierunku Podgórza (lub odwrotnie),
trzeba rower prowadzić po stromej skarpie autostrady, poruszać się po autostradzie
(niezgodnie z przepisami) albo dokonywać długiego objazdu. Każda inna inwestycja
"rowerowa" w tym obszarze jest w istocie wyrzucaniem pieniędzy, bo nie ułatwia
ani komunikacji, ani rekreacji rowerowej. Dodatkowo, podczas budowy toru
kajakarskiego zlikwidowano możliwość wygodnego przejazdu rowerem pod autostradą
wzdłuż jazu na Wiśle na prawym brzegu.
- Droga rowerowa wzdłuż ul. Mogilskiej i Jana Pawła II:
to jedna z najważniejszych arterii rowerowych Krakowa, fragment głównej rowerowej
Trasy Wschód - Zachód. Podstawowy ciąg
rowerowy powinien biec stroną północną jezdni, gdyż po stronie południowej
na znacznych odcinkach budowa wydzielonych dróg rowerowych jest niemożliwa.
W związku z czym konieczna jest budowa kładki rowerowej nad ul. Stella-Sawickiego
wzdłuż nowego wiaduktu, gdzie ścieżką rowerowa została pomyślana po... niewłaściwej
stronie. Już dziś żaden rowerzysta nie traci czasu na idiotyczny objazd całego
skrzyżowania przez trzy cykle sygnalizacji, skoro po chodniku pieszym można
jechać od razu na wprost. Oczywistym problemem jest wąska ul. Mogilska, zwłaszcza
między Rondem Mogilskim a wiaduktem PKP, gdzie - przynajmniej w pierwszym
etapie - budowa drogi rowerowej jest niewykonalna. Drugi dylemat dotyczy
Ronda Czyżyńskiego: likwidacja części sklepów w podziemiach oraz budowa wykopu-pochylni
od strony os. Kolorowego umożliwi bezkolizyjny przejazd rowerem w dolnym
poziomie skrzyżowania. Mamy nadzieję, że budowa tej strategicznie ważnej
trasy zostanie przyśpieszona pieniędzmi spoza budżetu miasta, np. WFOŚiGW.
W przygotowaniach budżetu 2003 rok nie bierze udziału Zespół Zadaniowy
d/s dróg rowerowych - z tego prostego powodu, że obecnie nie istnieje. Mamy
nadzieję, że zostanie rychło reaktywowany i możlwie będzie wreszcie poprawne
programowanie inwestycji na rok 2004 i kolejne. Pomóc w tym zadaniu powinno
Studium Kierunków i Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego które ma
uwzględnić hierarchiczny układ rowerowych tras głównych, zbiorczych, dojazdowych
i rekreacyjnych.
Jakie inwestycje rowerowe należy przygotować na 2004 rok? Poza
drogami rowerowymi powstająymi w ramach wielkich inwestycji strategicznych
miasta, przede wszystkim drogi rowerowe w Alei Pokoju i to co najmniej w
2 etapach:
- Pierwszy etap: odcinek od Białuchy do Ronda Czyżyńskiego
po stronie południowej, z kontynuacją po stronie wschodniej ul. Bieńczyckiej.
Ten odcinek wykorzystuje istnienie ciągu rowerowego nad Wisłą i umożliwi
poprawne skomunikowanie znacznych obszarów Nowej Huty z centrum Krakowa oraz
z innymi odcinkami dróg rowerowych. Dodatkowo, w najbliższych latach planowana
jest przebudowa skrzyżowania al. Pokoju z ul. Nowohucką oraz al. Gen. Andersa
z Bieńczycką, co powinno łączyć się z wykonaniem kluczowych odcinków dróg
rowerowych w tych ulicach. Projekt dla Ronda Kocmyrzowskiego uwzględnia już
drogi rowerowe. W ramach tego zadania konieczna jest korekta wybudowanego
w 2002 roku odcinka drogi rowerowej na Dąbiu - wykonanie 200 m odcinka
drogi rowerowej między al Pokoju a wałem przeciwpowodziowym wzdłuż nowego
chodnika przy ogrodzeniu budowanego kościoła.
- Drugi etap powinien objąć odcinek drogi rowerowej po
stronie południowej al. Pokoju od Białuchy do Ronda Grzegórzeckiego; może
zostać powiązany z przebudową Ronda (i budową wokół niego wydzielonej drogi
rowerowej z przejazdami), co pozwoli na skomunikowanie z układem dróg rowerowych
wzdłuż al. Powstania Warszawskiego i Kotlarskiej
- Trzeci etap to budowa wydzielonej drogi rowerowej (odcinkami
pieszo-rowerowej) po stronie północnej Alei Pokoju od Ronda Grzegórzeckiego
do ul. Gałczyńskiego oraz przebudowa przejść podziemnych pod Rondem Czyżyńskim,
w tym budowa pochylni umożliwiających bezkolizyjny przejazd rowerem pod skrzyżowaniem.
- Dodatkowy etap to integracja ciągu rowerowego nad Wisłą
z układem drogowym Śródmieścia: budowa minirond na skrzyżowaniach ul. Podgórskiej
z Daszyńskiego oraz Halicką z wyjazdami drogi rowerowej, zwężenie ul. Podgórskiej
i budowa wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. Podgórskiej po jej stronie
południowej od skrzyżowania z ul. Daszyńskiego do skrzyżowania z ul. Starowiślną
wraz z korektą geometrii tego skrzyżowania, umożliwiającą przeprowadzenie
w przyszłości drogi rowerowej po stronie południowej ul. Podgórskiej na
całej jej długości do ul. Rybaki.
Marcin Hyła