Audyt
rowerowy
Od 22 października 2002 w Krakowie obowiązują nowe procedury zewnętrzne
Wydziału Architektury, Geodezji i Budownictwa w sprawach mogących mieć wpływ
na pogorszenie lub poprawę warunków podróżowania rowerem. W szczególności
dotyczy to inwestycji mogących mieć wpływ na możliwość budowy ujętych w Planie
Ogólnym Zagospodarowania Przestrzennego (POZP) miasta Krakowa dróg rowerowych.
Obejmuje to decyzje administracyjne o Warunkach Zabudowy i Zagospodarowania
Terenu (WZiZT) dla inwestycji na niektórych obszarach, ale także ustawianie
tablic reklamowych, remonty dróg kołowych, urządzeń wodnych itp.
Podobne procedury audytu funkcjonują w wielu krajach (np. Wielka
Brytania i jej Krajowa Polityka Rowerowa), ale zazwyczaj są ograniczone
do inwestycji i remontów układu drogowego. Krakowskie rozwiązanie jest nowatorskie
w skali Polski i prawdopodobnie wszystkich krajów Europy środkowej i wschodniej.
W założeniu powinno znakomicie usprawnić realizację zapisów polityki transportowej
miasta oraz Planu Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego bez żadnych nakładów
inwestycyjnych.
Na czym polega problem?
W Polsce (i w Krakowie) planowanie przestrzenne jest w stanie bardzo złym.
Większość obszarów miasta w ogóle nie ma Planów Miejscowych Zagospodarowania
Przestrzennego, a istniejące plany nie są wystarczające z punktu skutecznej
polityki rowerowej czy szerzej - transportowej. Analiza dotychczasowej realizacji
obowiązującej polityki transportowej miasta i zapisów Planu Ogólnego dotyczących
systemu dróg rowerowych pokazuje jednoznacznie, że jest ona paraliżowana wydanymi
decyzjami o Warunkach Zabudowy i Zagospodarowania Terenu dla inwestycji, znajdujących
się w miejscach obejmujących przewidziane w Planie Ogólnym trasy rowerowe.
Niemal wszystkie zrealizowane duże inwestycje - zwłaszcza hipermarkety czy
stacje benzynowe, znajdujące się bezpośrednio w pobliżu pasa drogowego i połączone
z nim wjazdami oraz zlokalizowane w innych miejscach planowanego przebiegu
tras rowerowych - w sposób zasadniczy ograniczają możliwość budowy w ich
pobliżu przewidzianych w POZP dróg rowerowych lub niewyobrażalnie podniosły
koszty budowy takich tras. Przykładem może być stacja benzynowa na rogu ulicy
Zakopiańskiej i siostry Faustyny, uniemożliwiająca budowę trasy rowerowej
wzdłuż potoku Wilga przy wykorzystaniu przejścia pod ul. Zakopiańską w tunelu
dawnej kolejki wąskotorowej, czy salon Mercedesa przy ul. Mogilskiej, gdzie
parking i zabudowa uniemożliwiają przeprowadzenie pełnowymiarowej, dwukierunkowej
drogi rowerowej. Z kolei hipermarket Tesco sfinansował odcinek drogi rowerowej
wzdłuż ulicy Kobierzyńskiej, ale wady projektu i fatalne podłączenie jej do
sieci drogowej dyskwalifikują to "ułatwienie" mimo dobrych intencji i wysiłku
finansowego.
Oczywiście, wszystkie wydawane decyzje administracyjne były zgodne
z niedoskonałym polskim prawem a inwestorzy (i zapewne także urzędnicy!) zapewne
nie mieli pojęcia, że utrudniają realizację takiej, czy innej obowiązującej
polityki miasta.
Rozwiązanie:
Dlatego powstał pomysł, aby już na etapie wydawania decyzji o ogólnych warunkach
inwestycji i remontów, nie tylko drogowych i transportowych, ale również pozostałych,
prowadzonych na terenach przylegających do pasa drogowego i wszędzie tam,
gdzie w Planie Ogólnym Zagospodarowania Przestrzennego znajduje się trasa
rowerowa, wydawana była w oparciu o jasne kryteria i zasady wiążąca opinia
dotycząca rozwiązań dla ruchu rowerowego.
Celem audytu nie jest obciążenie finansowe inwestora, ale wskazanie
sposobów, w jaki inwestor może stać się "przy okazji" użyteczny społecznie,
a ponoszone przez niego wydatki mogą być bardziej efektywne. Na przykład
przepuszczając ruch rowerowy przez ogólnodostępny parking, budując taki a
nie inny próg spowalniający czy stosując pochylnię zamiast schodów, inwestor
może w znakomity sposób ułatwić ruch rowerowy, zyskując przy tym dodatkowych
klientów czy na przykład specyficznych odbiorców reklam umieszczanych na
swoim terenie nie ponosząc przy tym żadnych dodatkowych kosztów.
Budowa stacji benzynowej w oczywisty sposób wiąże się z przebudową lokalnego
układu drogowego i uwzględnienie interesów wszystkich uczestników ruchu, w
tym rowerzystów, jest w takiej sytuacji przede wszystkim kwestią poprawnego
projektu, a nie dodatkowych kosztów. Przyciągnięcie takich użytkowników może
mieć też niewielkie, ale wymierne uzasadnienie finansowe - sprzedaż akcesoriów
rowerowych na stacji benzynowej (łatki, dętki, opony itp.) jest normalną praktyką
w wielu krajach. Z kolei ułatwienia dojazdu rowerem w rejonie multipleksu
kinowego czy centrum handlowego otwierają te instytucje na nową, ale rosnącą
niszę klientów.
Punktami wyjścia Audytu Rowerowego są:
- Obowiązujące przepisy techniczne dotyczące budowy dróg rowerowych
(rozporządzenie MTiGM z 1999 roku) doprecyzowane zapisami
"Standardów projektowych...".
- Standardy projektowe
i wykonawcze dla dróg rowerowych jako podstawa zarządzania jakością (TQM)
systemu rowerowego miasta
- Plan Ogólny Zagospodarowania Przestrzennego, przewidujący w Krakowie
powstanie 355 kilometrów tras rowerowych (do wglądu w siedzibie Wydziału Architektury,
Geodezji i Budownictwa Urzędu Miasta Krakowa przy Rynku Podgórskim 2), a
w szczególności oparty o ten plan
- strategiczny układ podstawowych głównych
i zbiorczych tras rowerowych, o łącznej długości ok. 120 km, które docelowo
powinny obsługiwać ok. 70 proc. ruchu rowerowego w Krakowie
- najlepsza praktyka, stosowana w innych miastach i krajach
- zdrowy rozsądek i dążenie do rozwiązań efektywnych: tanich, prostych
i skutecznych, które mogą być wzorcem dla innych miast oraz mogą stanowić
wartość dodaną inwestycji i stanowić o budowaniu korzystnego wizerunku inwestora
jako innowacyjnego i otwartego na współpracę z lokalną społecznością
Decyzję o wprowadzeniu procedury Audytu Rowerowego w Krakowie podjął
dyrektor Magistratu Urzędu
Miasta Krakowa (polecenie służbowe nr 64/29/2002 z dnia 22.10.2002).
Wykonawcą audytu jest Polski Klub Ekologiczny - Zarząd Główny (organizacja
społeczna, przy której jest afiliowany projekt Miasta dla rowerów) z
siedzibą przy ulicy Sławkowskiej 26A, tel. 0xx12 4232047, 4232098 lub e-mail. Audyt rowerowy jest wykonywany
nieodpłatnie.
W założeniu audyt ma ułatwiać i poprawiać efektywność pracy Urzędu Miasta
Krakowa i przynosić małoskalowe, ale wymierne korzyści dla mieszkańców
Krakowa, a nie być kolejną biurokratyczną przeszkodą dla inwestora. Ze względu
na bezprecedensowy i nowatorski charakter, procedura audytu powinna i będzie
oczywiście sama podlegać ocenie wszystkich zainteresowanych, w tym władz politycznych
miasta Krakowa, mediów, środowisk biznesowych itp. - a także samych rowerzystów.
Dlatego wszystkie sprawy podlegające procedurze audytu będą publicznie
dostępne na stronie internetowej krakow.rowery.org.pl
wraz z wyjaśnieniami. Trudniejsze problemy będą publicznie dyskutowane w
Internecie w grupie newsowej pl.rec.rowery
jako otwartym forum czynnych rowerzystów, przy czym ostateczna decyzja będzie
należała do Polskiego Klubu Ekologicznego i osoby odpowiedzialnej za audyt.
Audyt rowerowy ze względu na ilość wydawanych decyzji WZiZT może okazać
się bardzo pracochłonny, co postrzegamy jako podstawowe zagrożenie dla jego
powodzenia. Jeśli okaże się, że jego wyniki przynoszą wymierne, akceptowalne
korzyści dla społeczeństwa Krakowa, a środowisko inwestorów zaakceptuje taką
formę współpracy, konieczne może się okazać prowadzenie audytu na zasadach
odpłatności - na przykład przez zakontraktowanie usług organizacji
społecznej przez gminę Kraków (nie dopuszczamy możliwości finansowania audytu
przez inwestorów ze względu na oczywisty możliwy konflikt interesów), bądź
przez przeszkolonych pracowników Urzędu Miasta. Jest to kwestia otwarta,
która powinna zostać przedyskutowana w miarę rozwoju sytuacji i powstawania
materiału do oceny tej procedury.
Pierwsza sprawa dotycząca audytu rowerowego jest omówiona tutaj - jest to wstępna opinia, uzgadaniana
właśnie z przedstawicielem inwestora.
Marcin Hyła