Budżet miasta Krakowa na 2002 rok - ścieżki rowerowe

W uchwale budżetowej Rady Miasta na rok 2002 znalalazły się następujące pozycje działu III-2:

Łącznie za kwotę 1 mln 300 tys. PLN (rekord w historii Krakowa) do budowy w 2002 roku zaplanowano budowę 3510 metrów bieżących ścieżek rowerowych, co daje średni koszt 1 metra 370 złotych. Jest to około dwukrotnie więcej, niż wynika z uśrednionych kosztów jednostkowych podobnych inwestycji w całej Polsce (szacunek ostrożny). Ale ten koszt jest zawyżany wykupem terenów w Młynówce Królewskiej oraz budową ścieżki na Dąbiu, obejmującą chodniki piesze i oświetlenie. W rzeczywistości w pozycji "ściezki rowerowe" ukryto więc budowę czy renowację dwóch parków miejskich i nie jest to dobra praktyka. Można przyjąć, że wynikający ze wskaźników faktyczny budżet dróg rowerowych w Krakowie wyniosł w 2002 roku ok. 700 tys. PLN, czyli o połowę mniej.

Ponadto planowano pozyskanie w 2002 roku 1 mln złotych niskooprocentowanej, umarzalnej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na sfinansowanie wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż al. Jana Pawła II (północną stroną) i częściowo ul. Mogilskiej. Pierwsze rozmowy na ten temat prowadzono w lutym 2002 roku. Niestety, do dzisiaj gmina Kraków nie wystąpiła o takie środki.

Tymczasem zbliża się koniec roku 2002 i warto podsumować, co zostało wybudowane:

Na koniec jedna uwaga: nie ilość się liczy, ale jakość. Niestety, wciąż z tym nie jest dobrze - o czym świadczy przykład wadliwie zaprojektowanej ścieżki w Młynówce Królewskiej oraz problematyczny projekt odcinka ścieżki na Dąbiu. Jednak pojawiają się znaki optymistyczne - pozostały odcinek ścieżki nad Wisłą (przejazd przez stopień wodny Dąbie do Mostu Kotlarskiego) jest wykonany bez zastrzeżeń. Przełomem jest pas rowerowy pod prąd w ul. Kopernika: pod względem rowerowym jest to rozwiązanie wzorcowe. W przyszłości niezbędne jest wprowadzenie zarządzania jakością i przestrzeganie Standardów Projektowych.

Z niecierpliwością oczekujemy planów budżetowych na rok 2003. Podstawowy nacisk należy położyć na wzorowe przygotowanie inwestycji rowerowych planowanych do finansowania ze środków Unii Europejskiej w latach 2004-2006 oraz dopilnowanie jakości rozwiązań rowerowych realizowanych i fiansowanych w ramach inwestycji strategicznych miasta (ścieżki na Rondzie Mogilskim, w Trasie Centralnej i Trasie Nowotarskiej). Konieczne jest też wdrażanie zintegrowanego, przyjaznego dla rowerów uspokajania ruchu i wydzielanie tanim kosztem pasów rowerowych "pod prąd" (np. ul. Krupnicza, Dolnych Młynów, Powiśle). Z inwestycji "wydzielonych" konieczna jest budowa pasa pod prąd ul. Łobzowskiej oraz budowa za umarzalną pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska drogi rowerowej wzdłuż ul. Mogilskiej i al. Jana Pawła II.

Marcin Hyła