Porównanie przyczepek klasycznych (dwukołowych) i jednokołowych:

Przyczepki dwukołowe:

zalety:
  • duża pojemność, możliwość przewozu przedmiotów o znacznych rozmiarach (nawet takich jak telewizor, mała lodówka itp., niektóre przyczepki dwukołowe mają nośność nominalną 90 kg i więcej) co daje ogromny wachlarz zastosowań
  • zaczep zazwyczaj nie wymagający żadnej modyfikacji roweru, w tym zakładany na tylny widelec bez modyfikacji piasty tylnego koła i nawet jego zdejmowania w tym celu.
wady:
  • mocowanie do roweru wymaga trzech stopni swobody przegubu. Przyczepka musi obracać się nie tylko w górę i dół oraz w prawo i lewo ale także wokół osi podłużnej roweru bo rower pochyla się na zakrętach, a przyczepka ma dwa koła i nie może pochylać się na bok. To powoduje przy większych prędkościach niestabilność na zakrętach (siła odśrodkowa może spowodować wywrócenie się przyczepki) oraz przy pokonywaniu nierówności, kiedy jedno koło wpada w dziurę a drugie najeżdża np. na kamień. Niestabilność grozi też przy pokonywaniu krawężników i ukośnych uskoków na drodze. Można tę wadę minimalizować szerszym rozstawem kół ale pociąga to za sobą inne uciążliwości, o czym poniżej.
  • koła przyczepki poruszają się po zupełnie innych torach, niż koła roweru. Utrudnia to omijanie przeszkód
  • przyczepka jest szersza niż rower i utrudnia jazdę w terenie, pokonywanie przeszkód itp.
  • niekompatybilność rozmiarów kół roweru i przyczepki
  • koła przyczepki dwukołowej często są mocowane jednostronnie (analogicznie jak np. koła wózków inwalidzkich) i ich piasty są zupełnie inne niż mocowane dwustronnie w widelcach piasty rowerowe. Ta niekompatybilność utrudnia dostęp do części zamiennych. 
  • dwa koła to dwukrotnie większa masa i opory toczenia 
  • przyczepka ma rozmiary utrudniające przechowanie lub wymaga złożenia (zwaszcza demontażu kół) w celu przechowania.

Przyczepki jednokołowe:

zalety:
  • mała masa (jedno koło, a nie dwa)
  • małe opory toczenia (jedno koło a nie dwa)
  • mocowanie o dwóch (a nie trzech) stopniach swobody umożliwia jazdę z dużymi (normalnymi) prędkościami i pokonywanie zakrętów praktycznie tak, jak bez przyczepki 
  • koło przyczepki porusza się niemal dokładnie w śladzie koła roweru, co poprawia manewrowość w terenie i ułatwia omijanie przeszkód na drodze 
  • mocowanie koła jest takie samo, jak w rowerze: stosuje się takie same piasty rowerowe (ale nie w przyczepce Monoporter - tu koło mocowane tylko z jednej strony, jak w wielu przyczepkach dwukołowych)
  • w przypadku przyczepki Extrawheel koło może być takie samo, jak przednie koło roweru. Pozwala to na kompatybilność opon, dętek, szprych a nawet stosowanie koła przyczepki jako zapasowego w przypadku rozcentrowania koła roweru
  • załadowana przyczepka ma szerokość bardzo zbliżoną do szerokości roweru z sakwami i zestaw rower-przyczepka może być łatwo prowadzony między przeszkodami terenowymi dokśadnie tak, jak sam rower bez przyczepki
  • małe rozmiary ułatwiają przechowanie i transport
  • przyczepka Extrawheel może być noszona na specjalnym pasku jak torba na ramię
wady:
  • pojemność mniejsza niż przyczepek dwukołowych
  • konieczność precyzyjnego ładowania bagażu (zwłaszcza gdy zamierzamy rozwijać większe prędkości lub gdy ładunek jest duży i ciężki, dotyczy zwłaszcza przyczepki Extrawheel która źle załadowana może się "rozbujać") 
  • konieczność modyfikacji roweru (ok. 5 minut na wymianę szybkozłącza w tylnej piaście albo nakrętek na oś piasty jednobiegowej lub ok. 10-20 minut na zamocowanie przegubów w otworach oczek tylnego widelca roweru podtrzymujących bagażnik w przypadku roweru z przerzutkami planetarnymi w przypadku Extrawheel)
  • niekompatybilność mocownia z niektórymi bagażnikami (np. uchwyt przyczepek BOB Yak i Ibex nie mieści się pod wystającymi elementami tylnego bagażnika SL Bike Trekking; ten problem nie występuje w przypadku przyczepki Extrawheel)
  • niekompatybilność koła przyczepki (opon, dętek, szprych) z kołami roweru (koła 16 lub 20 cali, nie dotyczy przyczepki Extrawheel)
Marcin Hyła