Ulica Warszawska dla rowerów?
Zgodnie z przyjętym przez Radę Miasta Studium Kierunków
i Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego, ulica Warszawska jest częścią
jednej z 12 głównych, międzydzielnicowych tras rowerowych Krakowa - tzw.
"Trasy 29 Listopada", łączącej ścisłe centrum Krakowa z północnymi dzielnicami
miasta. Pojawia się właśnie możliwość, aby zapis świeżo uchwalonego Studium
nie pozostał wyłącznie na papierze, tylko stał się faktem.
W ramach Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego powstaje zupełnie nowa
ulica Pawia (Nowa Pawia), przedłużona aż do Politechniki, z układem skrzyżowań
z sygnalizacją świetlną i wieloma pasami ruchu, z torowiskiem tramwajowym
oraz dojazdem do tunelu drogowego pod dworcem kolejowym. Niestety, sama ulica
Pawia nie będzie mieć żadnych ułatwień rowerowych. Projekt jej budowy obejmuje
jednak również nową organizację ruchu i przebudowę infrastruktury drogowej
w przyległych ulicach - między innymi ulicy Warszawskiej. W niedługim czasie
powinna zacząć się również budowa podziemnego parkingu pod placem Matejki.
Wszystkie te inwestycje można skutecznie wykorzystać dla poprawy warunków
ruchu rowerowego.
W ramach uzgadnianego obecnie projektu budowlanego ulicy Pawiej są
pewne propozycje "rowerowe". Należy do nich przede wszystkim odcinek wydzielonej
drogi rowerowej prowadzący od al. Słowackiego w rejonie nieużywanego,
"ślepego" wjazdu na Politechnikę (z możliwością przedłużenia w kierunku Kleparza)
do przejazdu rowerowego przez ul. Warszawską na wprost
głównego wejścia na Politechnikę i dalej, do tunelu bagażowego po
stronie północnej peronów KCK (który umożliwi dalej bezkolizyjny przejazd
rowerem od Akademii Ekonomicznej do Politechniki i ominięcie na rowerze
ul. Lubicz na relacji Nowy Kleparz - Rondo Mogilskie). Drugim ułatwienim
jest kontrapas rowerowy w jednokierunkowym odcinku ul. Warszawskiej między
obecnym skrzyżowaniem Warszawskiej ze Szlak a przyszłym skrzyżowaniem Warszawskiej
z Pawią na wprost głównego wejścia do Politechniki. Niemniej, nie są to
propozycje zadowalające. W ramach tych inwestycji można uzyskać znacznie
więcej.
Nasze propozycje to:
- Wprowadzenie jednokierunkowego ruchu samochodowego w całej ul.
Warszawskiej w kierunku do placu Matejki. Ulica Warszawska zgodnie z oficjalnym
projektem ma obsługiwać ruch autobusów MPK, które będą miały przystanki końcowe
w ulicy Kurniki. Proponowana organizacja ruchu w pełni to umożliwia, zmniejszając
jednocześnie hałas i natężenie ruchu. Nowa ulica Pawia, doskonale skomunikowana
z Warszawską co kilkadziesiąt metrów ulicami Szlak, Ogrody i Kurniki umożliwi
ruch w kierunku przeciwnym bez konieczności znaczących objazdów.
- Budowa wydzielonych, jednokierunkowych dróg rowerowych po obu
stronach ulicy Warszawskiej na całej długości. Szerokość jednokierunkowych
dróg to 1,5 m z dopuszczalnymi zwężeniami do 1,0 m na poziomie nawierzchni
na niewielkich odcinkach. Alternatywnie - budowa dwukierunkowej
wydzielonej drogi rowerowej po stronie zachodniej całej ulicy Warszawskiej
(czyli od strony Politechniki i św. Filipa). W obu wariantach -
nawierzchnia asfaltowa, obniżenie w stosunku do chodnika o ok. 3-5 cm dla
lepszej segregacji ruchu pieszego i rowerowego, oddzielenie od jezdni pasem
1 m zieleni lub zatoczkami postojowymi oddzielonymi od ściezki o co najmniej
0,5 m. Likwidacja jednego pasa ruchu zwolni miejsce na budowę tych dróg rowerowych
bez pogorszenia warunków poruszania się pieszo i parkowania, które powinno
mieć miejsce w wydzielonych zatokach.
- Budowa wydzielonych dróg rowerowych w placu Matejki, związana
ze spodziewaną przebudową placu związaną z powstaniem podziemnego parkingu
i likwidacją miejsc parkingowych na powierzchni. Możliwa jest też budowa
wydzielonej, dwukierunkowej drogi rowerowej po stronie zachodniej placu (z
przejazdem na Planty na wprost Barbakanu) lub uspokojenie ruchu samochodowego
i prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych.
- Przebudowa skrzyżowania ul. Warszawskiej, św. Filipa, Kurniki
i placu Matejki tak, aby osiągnąć jak najbezpieczniejsze przecięcia torów
ruchu rowerów i samochodów
- Wprowadzenie jednokierunkowego (do dworca) ruchu w ulicy św.
Filipa, przynajmniej na krótkim odcinku od Starego Kleparza do Warszawskiej
(ruch samochodowy w stronę przeciwną jest możliwy objazdem przez Kurniki,
Pawią, Szlak; eliminacja prawoskrętu z Warszawskiej w św. Filipa eliminuje
wszelkie kolizje na drodze rowerowej) oraz - niezależnie - uspokojenie ruchu
przy pomocy progów spowalniających.
- Budowa kontrapasów rowerowych w ul. Kurniki, Ogrody i św. Filipa.
- W stosunku do obecnego projektu konieczna jest korekta skrzyżowania
drogi rowerowej w rejonie wjazdu do tunelu bagażowego pod KCK z drogą wewnętrzną
KCK oraz drogą techniczną wzdłuż Szybkiego Tramwaju tak, aby uzyskać czytelne
tory ruchu na między tunelem rowerowym a drogą techniczną i na innych relacjach
rowerowych w tym miejscu.
- Bardzo pożądane jest wyznacznie odcinka drogi rowerowej lub pieszo-rowerowej
między nowym skrzyżowaniem ul. Warszawskiej i Pawiej w rejonie planowanego
przejazdu rowerowego a drogą techniczną Szybkiego Tramwaju (skrót w kierunku
ul. Kamiennej, pozwalający ominąć problematyczny skręt w pobliżu wjazdu do
tunelu rowerowego). Wszystko wskazuje, że rowerzyści i tak będą jeździć wzdłuż
torowiska tramwaju i lepiej jest to uwzględnić w projekcie od samego początku.
Zgodnie z naszą propozycją, rowerzysta opuszczający teren Plant i kierujący
się w rejon Prądnika, będzie mógł wjechać na wydzieloną drogę rowerową już
w pobliżu Barbakanu albo przed ul. św. Filipa i dotrzeć nią wygodnie i bezpiecznie
ulicą Warszawską aż do skrzyżowania z Nową Pawią (przedłużenia ul. Pawiej)
w rejonie Politechniki. Tu pokona na sygnalizacji świelnej przejazd przez
ulicę Nową Pawią i będzie miał do wyboru tunel rowerowy pod KCK po północnej
stronie peronów i przejazd wzdłuż nowej ul. Galicyjskiej po stronie wschodniej
KCK do al. 29 Listopada albo tzw. drogę techniczną wzdłuż Szybkiego Tramwaju,
którą bezkolizyjnie dotrze do ul. Kamiennej i dalej do al. 29. Listopada.
W przyszłości możliwy będzie też dojazd wydzieloną drogą rowerową wdłuż
południowej krawędzi al. Słowackiego do Kleparza bez konieczności przekraczania
ulicy Nowej Pawiej.
W żadnym miejscu rowerzysta nie będzie narażony na dzielenie przestrzeni
drogowej z szybkim ruchem zmotoryzowanym o dużym natężeniu, wszędzie będzie
miał doskonały kontakt wzrokowy z kierowcami na przecięciach torów ruchu
i niemal wszędzie będzie mógł poruszać się z dużą szybkością korzystając
z pierwszeństwa i unikając potencjalnych kolizji.
Oczywiście, w samej al. 29 Listopada nie ma na razie żadnych ułatwień
dla rowerów. Mamy nadzieję, że kiedyś tam powstaną, korzystając z gotowego
połączenia z centrum miasta na opisanym odcinku. Opisane powyżej rozwiązanie
jest tanie, bo wdrażane "przy okazji" dużych inwestycji miejskich i prywatnych.
Ponadto skutecznie eliminuje jedno z podstawowych "wąskich gardeł" na relacji
ścisłe śródmieście Krakowa - Prądnik, czyli niezwykle ruchliwy
i niebezpieczny odcinek ulicy Warszawskiej, a także wiadukt nad
torami w przedłużeniu ul. Warszawskiej i al. 29 Listopada. Przy gorszej pogodzie
czy w zimie wiadukt jest dla rowerzystów nie do przebycia, a budowa ulicy
Galicyjskiej i przedłużenia ul. dr Twardego i ich powiązanie z al. 29 Listopada
spowodują, że również w dobrej pogodzie to miejsce stanie się skrajnie niebezpieczne
ze względu na kolizje torów jazdy rowerów poruszających się na wprost jezdnią
i samochodów wyjeżdżających z dużą szybkością ze ślimaków dwupoziomowego
skrzyżowania.
Marcin Hyła