Trasa do Tyńca
Jest to fragment jednej z podstawowych tras rowerowych Krakowa - Trasy Bulwarów
Wiślanych, a zarazem część międzynarodowej trasy rowerowej EuroVelo 4.
Przeznaczenie tej trasy jest zróżnicowane: na odcinku od centrum
miasta do Mostu Zwierzynieckiego (a w przyszłości także dalej w górę Wisły
do Mostu Pychowickiego) trasa będzie przenosić głównie ponadlokalny, międzydzielnicowy
ruchu rowerowy o charakterze użytkowym, całorocznym, a także znaczny ruch
rekreacyjny. Na pozostałym odcinku do przeprawy autostradowej przez Wisłę
i w kierunku Tyńca ruch rowerowy ma i będzie miał charakter głównie weekendowy,
turystyczny i rekreacyjny. Trzeba koniecznie pamiętać, że trasa koroną wałów
Wisły jest bardzo atrakcyjnym dojazdem z dużych obszarów Krakowa do kąpieliska
w Kryspinowie. Już teraz wielu rowerzystów przekracza Wisłę na stopniu wodnym
Kościuszko i przenosi rowery przez barierki wjazdu na autostradę w rejonie
ulicy Mirowskiej, korzystając następnie ze ślepej drogi asfaltowej na terenie
gminy Liszki jadąc w kierunku Kryspinowa.
W przyszłości, kiedy powstanie polski odcinek EuroVelo 4, na tej trasie rosnąć
będzie specyficzny, długodystansowy ruch turystyczny w kierunku Oświęcimia
(rowerzyści z dużym bagażem: sakwami i przyczepkami).
W związku z powyższym, wskazane jest przyjęcie następujących założeń projektowych:
- na odcinku centrum Krakowa - Most Zwierzyniecki - Most Pychowicki pożądana
jest nawierzchnia asfaltowa i parametry trasy zgodne ze standardami projektowymi
dla głównych tras rowerowych
- na odcinku Most Pychowicki - obejście autostradowe - opactwo w Tyńcu
- wylot z Krakowa możliwe jest zastosowanie nawierzchni asfaltowej, ale zupełnie
wystarczająca wydaje się walcowana nawierzchnia z 3 warstw żwiru o średnicach
(trasa rekreacyjna).
- trasa powinna biec koroną wałów ze względu na szczególne walory widokowe
i łatwą orientację w terenie. Należy unikać prowadzenia trasy w bezpośredniej
bliskości rzeki, aby minimalizować ryzyko zalewania trasy wysoką wodą.
- należy szczególną uwagę zwrócić na poprawne
(bezpieczne i wygodne) skomunikowanie trasy rowerowej z układem drogowym,
szczególnie w rejonie odcinków które mogą być okresowo zalewane wodą.
- należy uniemożliwić wjazd samochodów na trasę rowerową (wskazane stosowanie
słupków) i blokowanie przejazdu przez parkujące samochody w miejscach, gdzie
koronę wału przecinają ogólnodostępne drogi polne.
- tam, gdzie niemożliwe jest (i mało prawdopodone) wprowadzenie oświetlenia
ulicznego, wskazane jest zastosowanie elementów odblaskowych, jasnożółtych
elementów małej architektury oraz jasnej nawierzchni drogi rowerowej (jasny,
stabilizowany żwir lub malowanie pasów na krawędziach całej długości asfaltu).
- Trasa do Tyńca powinna na całej długości być zaprojektowana dla prędkości
30 km/godzinę. To znaczy, że rowerzyści muszą bezpiecznie mijać sie z sumaryczną
prędkością aż 60 km na godzinę. Z tego wynika konieczność bardzo długich
odległości widoczności oraz poszerzeń w punktach potencjalnych kolizji i
większego ruchu pieszego.
- Tyniec nie powinien być punktem końcowym trasy: należy przewidzieć
przejazd w rejonie opactwa brzegiem Wisły w kierunku Skawiny i wyprowadzić
ruch rowerowy na międzynarodowy szlak EuroVelo 4 do Zatora, Oświęcimia i
dalej, w kierunku Pragi.
Proponowane przez projektanta "altanki" i inne elementy małej architektury
są problematyczne. Trasa rowerowa na koronie wału jest wąska i tworzenie
zachęt do grupowego zajmowania pasa ruchu zwiększy ryzyko kolizji. Altanki
mogą być kosztowne i łatwo ulec zniszczeniu przez wandali. O wiele lepsze
będą "wandaloodporne" ławki i elementy małej architektury, o które można
oprzeć rower.
Zapraszamy do obejrzenia dokumentacji fotograficznej trasy.