Departament Polityki Regionalnej
i Funduszy Pomocowych
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
Ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków
www.malopolskie.pl
Kraków, 14.08.2002
W związku z pismem PR.III.7322/1-8/02 z 10.07.2002,
skierowanym przez Wicemarszałka Janusza Sepioła do Polskiego Klubu Ekologicznego
w sprawie projektu Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego,
wnioskujemy o umieszczenie w Planie regionalnych turystycznych (rekreacyjnych)
tras rowerowych, łączących najważniejsze miasta i obszary turystyczne województwa
i umożliwiających bezpieczny i wygodny dojazd rowerem do najatrakcyjniejszych
turystycznie i przyrodniczo rejonów Małopolski.
Ze względu na górzyste ukształtowanie województwa Małopolskiego
konieczne jest, aby trasy te biegły przede wszystkim dolinami rzek oraz wzdłuż
istniejących linii kolejowych, co zminimalizuje podjazdy i pozwoli na korzystanie
z nich przez mniej doświadczonych rowerzystów, dzieci i osoby starsze i umożliwi
stworzenie w Małopolsce zupełnie nowej oferty turystycznej.
Przez Województwo Małopolskie przebiegają dwie międzynarodowe
trasy rowerowe systemu EuroVelo (zobacz w Internecie: www.eurovelo.org):
- EuroVelo 4: Roscoff, Bretania (Francja) � Akwizgran � Frankfurt
� Praga � Brno � Kraków � Lwów � Kijów. Proponowany przebieg w Małopolsce
obejmuje: granica województwa - Ojcowski Park Narodowy, Kraków, Wieliczka,
Nowy Sącz, Krościenko do granicy państwa.
- EuroVelo 11: Nordkapp (Norwegia) � Helsinki � Tallin �
Wilno � Warszawa � Kraków � Koszyce � Belgrad � Ateny. Proponowany przebieg
w Małopolsce obejmuje: granica województwa - Oświęcim, Kraków, Niepołomice,
Tarnów � granica województwa.
Ponadto proponujemy następujące turystyczne trasy rowerowe o znaczeniu
wojewódzkim:
- Trasa Nad Rabą: Kraków � Dobczyce - Nowy Targ � Zakopane
(od Pyzówki wzdłuż linii kolejowej do Zakopanego). Długie odcinki Trasy nad
Rabą mogą powstać w ramach przebudowy drogi krajowej E7 do Zakopanego.
- Trasa Nad Skawą: Kraków � Jordanów (odcinek Kraków � Spytkowice
wspólny z EuroVelo 4) � Raba Wyżna (wzdłuż linii kolejowej).
- Trasa Tatrzańska: Nowy Targ, Szaflary, Zakopane, Kościelisko,
- Trasa nad Dunajcem: Zakopane, Chochołów, Ząb (możliwe częściowe
wykorzystanie trasy nieczynnej linii kolejowej Podczerwone-Nowy Targ), Nowy
Targ, Czorsztyn, Krościenko, Tylmanowa, Łącko, Stary Sącz, Nowy Sącz (częściowo
przebieg wspólny z EV 11) do Tarnowa
- Trasa nad Popradem: Stary Sącz, Piwniczna, Żegiestów, Muszyna,
Krynica
- Trasa Gorczańska Północna: wzdłuż linii kolejowej z Nowego
Sącza do Rabki
- Trasa Gorczańska: Nowy Targ � Obidowa � Turbacz � Stary
Sącz
- Trasa Beskidu Wyspowego: Dobczyce, Wiśniowa, Mszana Dolna,
Tylmanowa.
- Trasa Nad Rudawą: Kraków � Krzeszowice i dolinki podkrakowskie
- Trasa Nad Dłubnią: Kraków � Jura Krakowska
Łącznie jest to 12 głównych tras rowerowych. Wszystkie należy skomunikować
bezpiecznymi i wygodnymi dojazdami rowerowymi z głównymi dworcami kolejowymi
i centrami najważniejszych miast województwa (Kraków, Krzeszowice, Skawina,
Wieliczka, Sucha Beskidzka, Nowy Targ, Nowy Sącz, Tarnów, Zakopane). Wskazane
jest umieszczenie w Planie Zagospodarowania Przestrzennego także turystycznych
ciągów rowerowych wzdłuż wszystkich pozostałych ważniejszych cieków wodnych
województwa, w rejonach szczególnie atrakcyjnych turystycznie, krajobrazowo
i przyrodniczo oraz wprowadzenie alternatywnych przejazdów rowerowych w rejonie
�wąskich gardeł� takich, jak mosty o wielkim ruchu samochodowym, odcinki
ruchliwych dróg pozbawionych poboczy itp.
Zgodnie z wytycznymi dla tras EuroVelo oraz doświadczeniem
innych krajów, trasy te docelowo powinny być prowadzone jako wydzielone
drogi rowerowe (w ostateczności - także wzdłuż dróg głównych, na szerokim
utwardzonym poboczu) lub samochodowe drogi lokalne i dojazdowe o minimalnym
ruchu samochodowym i maszyn rolniczych (w tym przypadku dopuszczalny ruch
do 50 pojazdów samochodowych na dobę, wyjątkowo - więcej). Docelowo przynajmniej
80 proc. długości tras EuroVelo i głównych wojewódzkich powinno mieć utwardzoną
nawierzchnię. Odcinki bez ruchu samochodowego umożliwiać jazdę rowerzystów
parami, a minimalny przekrój poprzeczny i skrajnia pionowa to 2,50 m. Całość
przebiegu powinna minimalizować konieczność podjazdów o nachyleniu podłużnym
niwelety ponad 5 proc. Przejazdy przez ruchliwe drogi główne powinny obejmować
azyle o szerokości 4,00 m, umożliwiające korzystanie z nich rowerzystom holującym
przyczepki.
Dokładny przebieg tras powinien zostać określony we
współpracy z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się transportem rowerowym,
samorządami oraz przedsiębiorstwami, organizującymi turystykę rowerową. Niniejszym
deklarujemy chęć udziału w takich pracach.
Z wyrazami szacunku,
Marcin Hyła
Koordynator projektu
Miasta dla rowerów