Jednokierunkowa
Kalwaryjska?
Reorganizacja
ruchu w Starym Podgórzu a rowerzyści
Z
punktu widzenia rowerzysty jest mało istotne,
czy ulica Kalwaryjska i Limanowskiego będą jedno- czy dwukierunkowe.
Bardziej istotne jest natomiast, aby dwukierunkowe i przyjazne dla
rowerów były wszystkie ulice Starego Podgórza (w szczególności
Zamojskiego, Rękawka) oraz by uspokojono tam ruch samochodowy,
najlepiej przez budowę płytowych progów spowalniających.
Sądząc z doniesień prasowych, tu interes rowerzystów jest całkowicie
zbieżny
z opiniami mieszkańców.
Przebudowa ulic Kalwaryjskiej i Limanowskiego - nie przesądzając ich
jedno- czy dwukierunkowości - powinna uwzględnić bezpieczeństwo i
wygodę ruchu
rowerowego w następujący sposób:
- Nawierzchnia jezdni, szczególnie ta
przeznaczona dla ruchu rowerów musi być gładka - betonowa lub
asfaltowa. Niedopuszczalne jest stosowanie na poboczu kostki betonowej
(Karmelicka) lub co gorsza brukowej (Zwierzyniecka,
Piłsudskiego).
- Należy jednoznacznie określić tor ruchu
rowerów w taki sposób, aby rowerzysta nie musiał przekraczać szyn
tramwajowych pod ostrym kątem. Czyli należy zastosować jednoznaczny
przekrój poprzeczny ulicy: albo jezdnia zwężona do szerokości torowiska
(jak Karmelicka przy przystankach tramwajowych) albo szeroka ulica
(Piłsudskiego w rejonie skrzyżowania z Retoryka) na
całej długości, także w rejonie przystanków.
- Niedopuszczalne jest wydzielenie
torowiska tramwajowego separatorami bez jednoczesnego wydzielenia pasa
ruchu dla rowerów, umożliwienia poruszania się rowerów poza jezdnią lub
swobodnego wyprzedzania rowerów przez samochody (przekrój jezdni rzędu
3,5 m i więcej).
- Należy zastosować takie rozwiązania
techniczne torowiska, aby główka szyny nie wystawała ponad płaszczyznę
nawierzchni jezdni, co powoduje uślizg koła i może być przyczyną
wypadku.
- Wskazane jest zastosowanie przynajmniej
na niektórych odcinkach (Rynek Podgórski, rejon Korony) rozwiązań
takich, jak pod teatrem Bagatela: brak zróżnicowania pionowego na
chodnik i jezdnię przy zastosowaniu elementów małej architektury
(pachołki, drzewa, ławki) rozdzielających umowny obszar "pieszy" i
obszar "ruchu zmotoryzowanego" przy umożliweniu rowerzystom płynnego
przenikania z jednej strefy do drugiej. W takim obszarze
możliwe jest stosowanie jako nawierzchni kostki takiej, jaką użyto na
Rynku Głównym. Nawierzchnia zastosowana w rejonie Bagateli czy
ul. Piłsudskiego przy Plantach jest nieporozumieniem: powoduje znaczny
hałas w przypadku samochodów i potężne opory toczenia w przypadku
rowerów.
- W ulicach równoległych i przylegających
do ciągu Limanowskiego - Kalwaryjska należy uspokoić ruch przez
wprowadzenie płytowych progów spowalniających i podniesionych tarcz
skrzyżowań; w ulicach jednokierunkowych - wprowadzić kontrapasy dla
rowerzystów.
- W przypadku wprowadzenia ruchu
jednokierunkowego w ciągu Limanowskiego - Kalwaryjska konieczne jest
pozostawienie dwukierunkowego ruchu rowerowego, na torowisku
tramwajowym lub na wydzielonych ciągach rowerowych lub
pieszo-rowerowych.