Krakowskie
inwestycje rowerowe 2004
W 2004
roku w Krakowie pojawią się co najmniej trzy ważne odcinki tras
rowerowych. O ile nie wszystkie od razu połączą ważne punkty
miasta, o tyle wszystkie stanowią istotne elementy głównych tras
rowerowych Krakowa. W najbliższych latach zostaną dowiązane do innych
odcinków tras rowerowych i w ten sposób staną się istotnym ułatwieniem
dla międzydzielnicowego ruchu rowerowego. Są to:
- Droga rowerowa wzdłuż ul.
Dobrego Pasterza na odcinku od Ronda Barei (ul. Strzelców)
do ul. Krzesławickiej. Wydzielona droga rowerowa powstaje w ramach
przebudowy i remontu ul. Dobrego Pasterza po jej północnej stronie.
Pisze o tym między innymi Dziennik Polski.
Inwestycja stanie się częścią głównej trasy rowerowej Na
Mistrzejowice, łączącej ścisłe centrum Krakowa (KCK, Rondo
Mogilskie) z Prądnikiem Czerwonym, os. Oświecenia i Mistrzejowicami.
Wadą budowanej drogi rowerowej jest jej położenie między jezdnią a
chodnikiem, co zaowocuje kolizjami z ruchem pieszym w rejonie Ronda
Barei oraz na przylegającym odcinku ze względu na zawężenie przekroju
użytecznego ścieżki: albo będą na niej nielegalnie parkować samochody,
albo ponad 1 m szerokości drogi rowerowej zostanie zajęty przez barierę
oddzielającą ją od jezdni. W przecznicach nie zastosowano płytowych
progów spowalniających, co było możliwe i pożądane (w połączeniu z
wyznaczeniem strefy zamieszkania we wszystkich ulicach na północ od
Dobrego Pasterza na tym odcinku).
- Droga rowerowa wzdłuż ul.
Turowicza na Kurdwanowie na odcinku między ul. Witosa a
początkiem estakady nad torami kolejowymi i ul. ks. Tischnera po
stronie wschodniej. Ze względu na brak środków nie przewidziano
kontynuacji drogi rowerowej na estakadzie, ale na szczęście droga
została doprowadzona niemal do jej przyczółka. Umożliwi to jej
przedłużenie dołem, pod estakadą i następnie wzdłuż torów PKP do ul.
Fredry. Nie wiadomo jednak, kiedy ukończenie tej trasy będzie możliwe.
Wraz z planowanymi w przyszłości odcinkami dróg rowerowych w ul.
Wadowickiej i ks. Tischnera trasa w ul. Turowicza stanowić będzie
rowerową Trasę
Na Kurdwanów.
- Droga rowerowa wzdłuż
Wisły do Tyńca ("Trasa Tyniecka"). Jest to najdłuższy odcinek
trasy rowerowej powstający w Krakowie (częściowo już zrealizowany). Nie
jest to droga rowerowa, lecz "trasa rekreacyjna" budowana z myślą o
rekrecji i Maratonie Krakowskim. Biegnie koroną prawobrzeżnych wałów
przeciwpowodziowych Wisły między Centrum Manggha
naprzeciw Wawelu a torem kajakarstwa górskiego i opactwem w Tyńcu.
Ma bardzo dobrą nawierzchnię bitumiczną i dużą szerokość. W rejonie
Skałek Twardowskiego i ul. Widłakowej niestety ma biec międzywalem, co
naraża ją na okresowe zalewanie wodą i zmniejsza bezpieczeństwo. (W
rejonie kładki z rurociągiem przez Wisłę, gdzie prześwit do korony wału
będzie niedostateczny, należało w skarpie wału przeciwpowodziowego po
stronie przeciwnej do rzeki wykonać półkę, po której rowerzyści mogliby
przejeżdżać pod rurociągiem; w rejonie Skałek Twardowskiego po prostu
trzeba było zaprojektować nasyp - tym bardziej, że na tym odcinku trasa
będzie miała bardzo ważny, użytkowy a nie tylko rekreacyjny charakter).
Trasa Tyniecka jest elementem Trasy Bulwarów Wisły i będzie
sztandarowym elementem międzynarodowego szlaku rowerowego EuroVelo 4 w Krakowie i głównym
wylotem rowerowym w kierunku zachodnim, na Oświęcim, Pszczynę i Czechy.
Będzie też znakomitym dojazdem do Kryspinowa z południowych i
położonych nad Wisłą dzielnic Krakowa - pod warunkiem wprowadzenia
przez gminę Liszki i Regionalną Dyrekcję Urządzeń Wodnych niewielkich
udogodnień dla rowerzystów w rejonie stopnia wodnego Kościuszko.
- Krakowskie Centrum
Komunikacyjne: powstaną odcinki dróg i przejazdów rowerowych w
rejonie ul. Galicyjskiej (Wita Stwosza) po wschodniej stronie KCK. Będą
to elementy Centralnej Magistrali Rowerowej.
- Rondo Mogilskie. W
tym roku ruszyła kompleksowa przebudowa Ronda Mogilskiego. Planowany
termin ukończenia - 2006. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Marcin Hyła