Co słychać w rowerowym Krakowie?

  • [04.10.2004] Trasa Tyniecka ledwo oddana częściowo do użytku, od razu została zamknięta. Okazuje się, że linia średniego napięcia po podniesieniu wałów i budowie drogi rowerowej znajduje się 1 m za nisko i przy dużej wilgotności rowerzystę może kopnąć prąd. Mimo zakazów rowerzyści śmigają po świeżym asfalcie. Kolejne zdjęcia - tutaj.

  • [20.08.2004] Powstaje najdłuższa w Krakowie droga rowerowa: Trasa do Tyńca. Zdjęcia i komentarz są dostępne tutaj.

  • [19.08.2004] Prezentujemy zdjęcia i konkretne uwagi do budowanych dróg rowerowych w ulicy Turowicza i Dobrego Pasterza. Fotoreportaż z budowanej Trasy do Tyńca - niebawem.

  • [03.08.2004] Powoli ujawniają się tegoroczne inwestycje rowerowe w Krakowie. Obok radykalnej przebudowy Ronda Mogilskiego, która zaczęła się z dużym opóźnieniem, przybędzie kilka ważnych odcinków dróg rowerowych. Więcej...

  • [30.05.2004] Dzień bez Samochodu w Krakowie: 5 czerwca 2004 (sobota) o godzinie 16:00 Polski Klub Ekologiczny i Federacja Zielonych zapraszają na tradycyjny przejazd rowerowy. Spotykamy się na ul. Grodzkiej przy pl. Wszystkich Świętych. Więcej informacji - Jarek Prasoł, Federacja Zielonych Kraków.

  • [28.05.2004] Oficjalne zestawienie tras rowerowych, które powstaną w najbliższym czasie w Krakowie znajduje się tutaj (plik *.pdf). Istnieją szanse, że lista ta się powiększy - zobacz tutaj.

  • [05.04.2004] Zarząd Dróg i Komunikacji w Krakowie opracował analizę wypadków z udziałem rowerzystów, które miały miejsce w Krakowie w latach 1999-2003. Jest tragicznie - w ciągu tych pięciu lat zdarzyło się łącznie 1037 wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów, 732 osoby zostały ranne. Wypadki rowerowe stanowią aż 11,4 proc. wypadków, które zdarzyły się w Krakowie w 2003 roku. Pełna informacja i analiza ZDiK dostępna jest tutaj.

  • [12.02.2004] Po długiej przerwie strona Kraków miastem rowerów uaktualniona. Jest sporo informacji o polityce rowerowej miasta, w tym mapy i plany inwestycyjne na najbliższe lata. Jest spis istniejących użytecznych tras rowerowych, dokumentacja fotograficzna a nawet wersja anglojęzyczna (to pierwszy tego rodzaju lokalny serwis internetowy w Polsce ;-) Przerwa w dużej mierze wynikła z mnóstwa pracy przy innych niż www projektach rowerowych w Krakowie i nie tylko. Patrz też poniżej.

  • Rowelucja [rowerowa rewolucja] 2006? Kraków stara się o pieniądze Unii Europejskiej na budowę podstawowego układu tras rowerowych (zobacz plik .pdf tutaj) - pieniądze powinny zostać wydane do 2006 roku. Niezależnie od tego projektu, w 2006 roku pojawią się radykalne ułatwienia rowerowe na nieprzejezdnych obecnie relacjach: Rondzie Mogilskim i w rejonie KCK. Powstanie zasadnicza część Centralnej Magistrali Rowerowej. W tej chwili łącznie aż 10 odcinków tras rowerowych ma gotowe projekty techniczne, z czego niemal wszystkie mają zapewnione finansowanie (w budżecie miasta jako wydzielone pozycje lub w ramach innych, zatwierdzonych do realizacji inwestycji) i najprawdopodobniej będą gotowe do 2006 roku.

  • Od września 2003 roku w  Urzędzie Miasta Krakowa znowu działa zespół zadaniowy do spraw dróg rowerowych, a miasto zabiera się za wdrażanie programu zarządzania jakością systemu rowerowego. Umożliwią to standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, niebawem rowerzyści zaczną odczuwać wyraźną poprawę warunków podróżowania na rowerze. No: przynajmniej gdzieniegdzie.

  • [09.09.2003] Jest projekt techniczny rowerowej trasy rekreacyjnej do Tyńca. 08.09.2003 w Urzędzie Miasta Krakowa odbyło się spotkanie, na którym przyjęto konkretne rozwiązania techniczne trasy - szerzej pisze o tym Gazeta Wyborcza. Niestety, zdaje się przyjęto je pochopnie. Projekt jest niedopracowany w szczegółach, a zaakceptowany wariant oznacza, że koło Skałek Twardowskiego trasa będzie okresowo zalewana wodą i nieprzejezdna przy wyższym stanie Wisły. Z opinią Polskiego Klubu Ekologicznego (o którą występował projektant) można zapoznać się tutaj.
  • [28.07.2003] Będzie trasa rowerowa do Tyńca. Szumne zapowiedzi zostały opublikowane w Gazecie Wyborczej - szczegóły tutaj. Trasa ma liczyć 13,5 km, a projektant - pan Stanisław Albricht - po ośmiokrotnym zwiedzeniu trasy samochodem zapowiada między innymi "altanki" i "stojaki" rowerowe. Z punktu widzenia rowerzysty są to rzeczywiście "rewolucyjne" ułatwienia, które spowodują, że wszyscy teraz zaczniemy jeździć do Tyńca i będziemy przesiadywać z rowerami w kultowych nadwiślańskich altankach. Dość żartów - cokolwiek bardziej poważna opinia na temat tej trasy znajduje się tutaj. A obfita dokumentacja fotograficzna rowerowej trasy nad Wisłą w stronę Tyńca i Kryspinowa znajduje się tutaj - zapraszamy!

  • [05.07.2003] Zarząd Województwa Małopolskiego przyjął projekt Planu Zagospodarowania Przestrzennego województwa (szczegóły tutaj). Teraz Plan będzie konsultowany i opiniowany. Niestety, projekt nie uwzględnia żadnego postulatu, zgłoszonego już w 2002 roku przez Polski Klub Ekologiczny (czytaj tutaj) na prośbę... Zarządu Województwa Małopolskiego. Proponowane elementy "rowerowe" są niedostateczne w świetle dobrej praktyki i w obecnym kształcie uniemożliwią rozwój turystyki rowerowej w regionie. Plan nie uwzględnia nawet faktu, że przez Małopolskę przebiegają dwie (z dwunastu) paneuropejskie trasy rowerowe systemu EuroVelo - EV4 i EV11. Mamy nadzieję, że wkrótce te błędy Planu zostaną skorygowane.
  • W NIEDZIELĘ, 15 czerwca w Krakowie zapraszamy na przejazd rowerowy - początek na placu Wszystkich Świętych o godzinie 13:00. Organizatorami są Polski Klub Ekologiczny i Federacja Zielonych.
  • [10.06.2003] Policja zapowiada na łamach Dziennika Polskiego polowanie na rowerzystów "łamiących przepisy". W działaniach "akcyjnych" policja jest zdaje się niezła. Z rezultatami, jakie widać - Polska znajduje się na jednym z najgorszych miejsc w Europie jeśli chodzi o wypadkowość. Polskie prawo o ruchu drogowym w części dotyczącej rowerzystów jest fatalne, podobnie infrastruktura drogowa (o ścieżkach rowerowych i innych ułatwieniach dla rowerzystów nie wspominając). W rezultacie poruszanie się rowerem po Krakowie (i nie tylko) bardzo często oznacza wybór: przestrzeganie przepisów albo życie. Kiedy policji szukającej łatwego celu znudzą się już rowerzyści, to proponujemy zacząć na przykład egzekwowanie od kierowców przestrzegania znaku D-40 w rejonie Plant, szczególnie w rejonie ulicy Siennej przy wjeździe z Wielopole. W jeden dzień da się tam uzbierać prawdopodobnie i ze 200 mandatów - ale jak widać, nikomu to nie przeszkadza.
  • [10.06.2003] Ścieżka na Dąbiu jeszcze raz: krótki film i kilka zdjęć można zobaczyć tutaj. Nie dość, że ścieżka jest podejrzanie kosztowna, to jeszcze niebezpieczna i niewygodna. A wydawało się, że trudno popełnić błąd, projektując ścieżkę "w szczerym polu"...
  • [09.06.2003] Zupełnie przypadkowo dowiedzieliśmy się, że dyrektor Magistratu p. Andrzej Kulig w porozumieniu z prez. Majchrowskim w dniu 04.04.2003 roku wstrzymali powołanie Zespołu Zadaniowego do spraw ścieżek rowerowych nie informując o tym organizacji pozarządowych, które miały w zespole uczestniczyć. Czyli Kraków cofa się o trzy lata co najmniej. Dzisiejszy Dziennik Polski informuje zaś o postępach w budowie estakady nad ulicą Wielicką: "w ramach tego zadania ma też powstać kładka dla pieszych i rowerzystów nad ul. Powstańców Śląskich, przez jezdnię i linię kolejową. Dotąd jednak [...] tutejsza rada dzielnicy nie ustaliła ze społecznością lokalną, w którym miejscu ma ona przebiegać. - Nie można się tak długo bawić. Jeżeli określone miejsce państwo uważają za najlepsze, to trzeba je wybrać i zdecydować, że tam będzie kładka - rozsądził prezydent Majchrowski." Rowerzystów tradycyjnie nikt nie pyta o zdanie, mimo obowiązującej procedury audytu rowerowego (chyba że audytu też już nie ma). Idziemy o zakład, że kolejne ułatwienie rowerowe zostanie spieprzone na amen dokładnie tak, ścieżka rowerowa na Dąbiu, ścieżka na węźle Stella-Sawickiego czy ścieżki na Moście Zwierzynieckim i Kotlarskim. A za wszystko zapłaci podatnik. W sprawie ulicy Warszawskiej (patrz poniżej) też głucha cisza.
  • [09.05.2003] ulica Warszawska dla rowerów? Niewykluczone. W ramach Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego powstaje nowa, reprezentacyjna ulica Pawia, przedłużona aż do Politechniki. Niestety, nie będzie na niej żadnych ułatwień dla rowerzystów. Tymczasem istnieją szanse na to, że dla rowerów przyjazna stanie się właśnie ulica Warszawska, objęta projektem organizacji ruchu dla ulicy Pawiej. W uchwalonym niedawno Studium (patrz wiadomość poniżej) ul. Warszawska jest elementem jednej z 12 głównych tras rowerowych Krakowa. Nic nie jest jeszcze przesądzone - na razie opiniujemy projekt. Szczegóły tutaj.
  • [28.04.2003] Na stronach internetowych Urzędu Miasta Krakowa pojawił się pełen tekst Studium Kierunków i Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego, niedawno uchwalonego przez Radę Miasta. Tekst po poprawkach radnych (podziękowania dla Pawła Zorskiego) zawiera wszystkie najważniejsze postulaty rowerzystów - m.in. kluczowy zapis o docelowym objęciu przez system rowerowy Krakowa 100% źródeł i celów podróży w mieście (nie, to nie znaczy, że wszędzie będą ścieżki rowerowe!), listę 12 głównych tras rowerowych z opisem oraz wskazanie najpoważniejszych obecnie przeszkód dla ruchu rowerowego w Krakowie. Najistostniejszy plik PDF znajduje się tutaj - o rowerach mowa na stronie 193 druku, czyli 13 stronie pliku.
  • W niedzielę, 27 kwietnia, Centrum Niderlandzkie w Krakowie organizuje (z niewielką pomocą przyjaciół, w tym Miast dla rowerów) piknik rowerowy, który zaczyna się o godzinie 10:00 na Rynku Głównym pod wieżą ratuszową. Planowana jest debata na temat ścieżek rowerowych z udziałem władz Krakowa. Następnie jedziemy na rowerach do Świątnik Górnych (trasa ok. 16 km na południe Krakowa), gdzie o 13:20 zacznie się piknik europejski (festyn, ognisko, holenderskie gry i zabawy dla dzieci, koncert holenderskiej pieśni żeglarskiej, tańce). Będą rozdawane pomarańczowe tulipany - symbol dynastii panujacej w Królestwie Niderlandów. Pomarańczowe stroje i dodatki mile widziane!
  • [15.03.2003] Projekt Studium Kierunków i Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego będzie tematem obrad Rady Programowej ds. Rozwoju Infrastruktury (patrz poniżej) we wtorek, 18.03.2003. Studium porusza kwestię ścieżek rowerowych, ale w sposób naszym zdaniem niewystarczający. Szczegółowe uwagi i propozycje - tutaj.
  • [14.03.2003] Prezydent Krakowa powołał Radę Programową ds. Rozwoju Infrastruktury Transportowej. W jej skład weszły dwie osoby związane ze środowiskiem krakowskich rowerzystów (pełna lista w linku powyżej). Pierwsze spotkanie Rady - 18 marca. Reaktywowany został również zespół zadaniowy d/s dróg rowerowych, który funkcjonował w latach 2000-2002.
  • [10.03.2003] Projekt budżetu miasta Krakowa na rok 2003 przewiduje wydatki na poziomie 1,7 miliarda złotych. W tej kwocie znajduje 1 mln 29 tys złotych na ścieżki rowerowe (czyli znacznie poniżej jednego promila budżetu). Ponadto miasto zamierza skorzystać z pomocy funduszy ochrony środowiska, a jeszcze więcej dróg rowerowych powstanie w ramach innych inwestycji miejskich. Szczegóły - tutaj.
  • [10.03.2003] Ścieżka rowerowa w Trasie Centralnej wzdłuż ulicy Klimeckiego doczekała się barier, uniemożliwiających wjazd samochodów od strony jezdni. Niestety, kierowcy nadal parkują na niej korzystając z czternastu (!) przecinających ścieżkę wjazdów do posesji. A wystarczyło tę tranzytową przecież ścieżkę zrobić po drugiej stronie ulicy, gdzie są tylko dwa wjazdy na teren posesji. Teraz trzeba ustawić jeszcze około 50 słupków, żeby ścieżka, która docelowo ma umożliwić dojazd z centrum Krakowa na Kurdwanów, Prokocim i Bieżanów oraz nowe osiedla w rejonie ul. Lipskiej, nie była parkingiem.
  • [10.03.2003] Władze Krakowa planują rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu w Starym Podgórzu - ulica Kalwaryjska ma być jednokierunkowa, za to ruch samochodowy ma zostać przeniesiony m.in. w ulicę Zamojskiego. Mieszkańcy protestują, a jak to wszystko ma się do ruchu rowerowego? Analiza - tutaj.
  • [10.03.2003] - spóźniona, ale dobra wiadomość: w lutym przekazaliśmy władzom Krakowa (prez. Trzmiel, prez. Zuziak) uwagi dotyczące powstającego Studium Kierunków i Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego. W skrócie dotyczą one uwzględnienia w Studium hierarchii głównych, zbiorczych, lokalnych i rekreacyjnych tras rowerowych i standardów projektowych. Patrz też komentarz z ubiegłego roku tutaj. Prez. Trzmiel zapowiedział również reaktywację Zespołu Zadaniowego d/s dróg rowerowych.
  • Poprzednie wiadomości - tutaj
Docelowy układ głównych tras rowerowych Krakowa:


  1. Centralna Magistrala Rowerowa
  2. Trasa Bulwarów Wiślanych
  3. Trasa na Krowodrzę
  4. Trasa na Mistrzejowice
  5. Trasa do Huty
  6. Trasa do Huty południowa
  7. Trasa na Bieżanów
  8. Trasa na Kurdwanów
  9. Trasa na Ruczaj
  10. Obwodowa Magistrala Rowerowa
Zobacz więcej tutaj.


Nie tylko trasy główne:

Oprócz tras głównych, planowane jest wiele tras zbiorczych (dzielnicowych) oraz szlaków rekreacyjnych, wyprowadzających ruch rowerowy poza miasto. Wszystkie są w założeniu połączone z układem 10 tras głównych. Poza nimi, ruch rowerowy będzie odbywał się w ulicach uspokojonego ruchu (strefy "tempo 30", strefy zamieszkania). Docelowo, nie będzie w Krakowie miejsca, gdzie nie da się dojechać wygodnie na rowerze poza dużym ruchem samochodowym lub po wydzielonych drogach rowerowych.



Kiedy to będzie?


Obecnie istnieje podstawowa część Trasy na Ruczaj oraz śródmiejskie odcinki Trasy Bulwarów Wiślanych. W 2006 roku powinna być gotowa północna część Centralnej Magistrali Rowerowej między Mostem Kotlarskim i Politechniką. Istnieje również wiele odcinków tras zbiorczych i innych.

Więcej na ten temat dowiesz się w dziale
polityka rowerowa miasta.



System rowerowy Krakowa to:
  • ulice uspokojonego ruchu (tempo 30 i strefy zamieszkania) z progami spowalniającymi
  • skrzyżowania z małymi rondami przyjaznymi dla rowerzystów
  • kontrapasy rowerowe w ulicach jednokierunkowych
  • wydzielone drogi rowerowe o dużej prędkości projektowej, łatwo dostępne z jezdni ulic
  • stojaki i przechowalnie rowerowe
  • system informacji i promocji
  • system zbierania informacji zwrotnej od użytkowników, udziału społecznego, monitoringu i zarządzania jakościa