- [04.10.2004]
Trasa Tyniecka ledwo oddana częściowo do użytku, od razu została
zamknięta. Okazuje się, że linia średniego napięcia po
podniesieniu wałów i budowie drogi rowerowej znajduje się 1 m za nisko
i przy dużej wilgotności rowerzystę może kopnąć prąd. Mimo zakazów
rowerzyści śmigają po świeżym asfalcie. Kolejne zdjęcia - tutaj.
- [20.08.2004]
Powstaje najdłuższa w Krakowie droga rowerowa: Trasa do Tyńca.
Zdjęcia i komentarz są dostępne tutaj.
- [19.08.2004]
Prezentujemy zdjęcia i konkretne uwagi do budowanych dróg
rowerowych w ulicy Turowicza i Dobrego Pasterza.
Fotoreportaż z budowanej Trasy do Tyńca - niebawem.
- [03.08.2004] Powoli ujawniają się
tegoroczne inwestycje rowerowe w Krakowie. Obok radykalnej
przebudowy Ronda
Mogilskiego, która zaczęła się z dużym opóźnieniem, przybędzie
kilka ważnych odcinków dróg rowerowych. Więcej...
- [30.05.2004]
Dzień bez Samochodu w Krakowie: 5 czerwca 2004 (sobota) o
godzinie 16:00 Polski Klub Ekologiczny i Federacja Zielonych zapraszają
na tradycyjny przejazd rowerowy. Spotykamy się na ul. Grodzkiej przy
pl. Wszystkich Świętych. Więcej informacji - Jarek
Prasoł, Federacja Zielonych Kraków.
- [28.05.2004]
Oficjalne zestawienie tras rowerowych, które powstaną w najbliższym
czasie w Krakowie znajduje się tutaj (plik *.pdf). Istnieją
szanse, że lista ta się powiększy - zobacz tutaj.
- [05.04.2004]
Zarząd
Dróg i Komunikacji w Krakowie opracował analizę wypadków z udziałem
rowerzystów, które miały miejsce w Krakowie w latach 1999-2003.
Jest tragicznie - w ciągu tych pięciu lat zdarzyło się łącznie 1037
wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów, 732 osoby zostały ranne.
Wypadki rowerowe stanowią aż 11,4 proc. wypadków, które zdarzyły się w
Krakowie w 2003 roku. Pełna informacja i analiza ZDiK dostępna jest tutaj.
- [12.02.2004]
Po długiej przerwie strona Kraków
miastem rowerów uaktualniona. Jest sporo
informacji o polityce
rowerowej miasta, w tym mapy i plany inwestycyjne na najbliższe
lata. Jest spis istniejących użytecznych tras rowerowych,
dokumentacja fotograficzna a nawet wersja anglojęzyczna
(to pierwszy tego rodzaju lokalny serwis internetowy w Polsce ;-)
Przerwa w
dużej mierze wynikła z mnóstwa pracy przy innych niż www projektach
rowerowych w Krakowie i nie tylko. Patrz też poniżej.
- Rowelucja
[rowerowa rewolucja]
2006? Kraków stara się o pieniądze
Unii Europejskiej na budowę podstawowego układu tras rowerowych
(zobacz
plik .pdf tutaj) -
pieniądze powinny zostać wydane do 2006 roku. Niezależnie od tego
projektu, w 2006 roku pojawią się radykalne
ułatwienia rowerowe na nieprzejezdnych obecnie relacjach: Rondzie
Mogilskim i w rejonie KCK. Powstanie zasadnicza część Centralnej Magistrali
Rowerowej. W tej chwili łącznie aż 10 odcinków tras rowerowych ma
gotowe projekty techniczne, z czego niemal wszystkie mają zapewnione
finansowanie (w budżecie miasta jako wydzielone pozycje lub w ramach
innych, zatwierdzonych do realizacji inwestycji) i
najprawdopodobniej będą gotowe do 2006 roku.
- Od
września 2003 roku w Urzędzie Miasta Krakowa znowu działa zespół
zadaniowy do spraw dróg
rowerowych, a miasto zabiera się za wdrażanie programu
zarządzania
jakością systemu rowerowego. Umożliwią to standardy
projektowe i wykonawcze dla
infrastruktury rowerowej. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, niebawem
rowerzyści zaczną odczuwać wyraźną poprawę warunków podróżowania na
rowerze. No: przynajmniej gdzieniegdzie.
- [09.09.2003]
Jest
projekt
techniczny rowerowej trasy rekreacyjnej do Tyńca. 08.09.2003 w
Urzędzie Miasta Krakowa odbyło się spotkanie, na którym przyjęto
konkretne rozwiązania techniczne trasy - szerzej pisze o tym Gazeta Wyborcza.
Niestety, zdaje się przyjęto je pochopnie. Projekt jest niedopracowany
w szczegółach, a zaakceptowany wariant oznacza, że koło Skałek
Twardowskiego trasa będzie okresowo zalewana wodą i nieprzejezdna przy
wyższym stanie Wisły. Z opinią Polskiego Klubu Ekologicznego (o którą
występował projektant) można zapoznać się tutaj.
- [28.07.2003] Będzie
trasa
rowerowa do Tyńca. Szumne
zapowiedzi zostały opublikowane w Gazecie Wyborczej - szczegóły tutaj.
Trasa ma liczyć 13,5 km, a projektant - pan Stanisław Albricht - po
ośmiokrotnym
zwiedzeniu trasy samochodem zapowiada między innymi "altanki" i
"stojaki" rowerowe.
Z punktu widzenia rowerzysty są to rzeczywiście "rewolucyjne"
ułatwienia,
które spowodują, że wszyscy teraz zaczniemy jeździć do Tyńca i będziemy
przesiadywać
z rowerami w kultowych nadwiślańskich altankach. Dość żartów -
cokolwiek bardziej poważna opinia na temat tej trasy znajduje
się tutaj.
A obfita dokumentacja
fotograficzna rowerowej trasy nad Wisłą w stronę Tyńca i Kryspinowa
znajduje się tutaj
- zapraszamy!
- [05.07.2003] Zarząd
Województwa
Małopolskiego przyjął projekt
Planu Zagospodarowania Przestrzennego województwa (szczegóły tutaj).
Teraz Plan będzie konsultowany i opiniowany. Niestety, projekt nie
uwzględnia
żadnego postulatu, zgłoszonego już w 2002 roku przez Polski Klub
Ekologiczny
(czytaj tutaj)
na prośbę... Zarządu
Województwa
Małopolskiego. Proponowane elementy "rowerowe" są niedostateczne w
świetle
dobrej praktyki i w obecnym kształcie uniemożliwią rozwój turystyki
rowerowej
w regionie. Plan nie uwzględnia nawet faktu, że przez Małopolskę
przebiegają
dwie (z dwunastu) paneuropejskie trasy rowerowe systemu EuroVelo - EV4
i EV11. Mamy nadzieję, że wkrótce te błędy Planu zostaną skorygowane.
- W NIEDZIELĘ, 15
czerwca w
Krakowie zapraszamy
na przejazd rowerowy - początek na placu Wszystkich Świętych
o godzinie 13:00. Organizatorami są Polski Klub Ekologiczny
i Federacja Zielonych.
- [10.06.2003] Policja
zapowiada
na łamach Dziennika Polskiego polowanie na rowerzystów
"łamiących przepisy". W działaniach "akcyjnych" policja jest zdaje się
niezła. Z rezultatami, jakie widać - Polska znajduje się na jednym z
najgorszych miejsc w Europie jeśli chodzi o wypadkowość. Polskie prawo
o ruchu drogowym w części dotyczącej rowerzystów jest fatalne, podobnie
infrastruktura drogowa (o ścieżkach rowerowych i innych ułatwieniach
dla rowerzystów nie wspominając). W rezultacie poruszanie się rowerem
po Krakowie (i nie tylko) bardzo często oznacza wybór: przestrzeganie
przepisów albo życie. Kiedy policji szukającej łatwego celu
znudzą się już rowerzyści, to proponujemy zacząć na przykład
egzekwowanie od kierowców przestrzegania znaku D-40 w rejonie Plant,
szczególnie w rejonie ulicy Siennej przy wjeździe z Wielopole. W jeden
dzień da się tam uzbierać prawdopodobnie i ze 200 mandatów - ale jak
widać, nikomu to nie przeszkadza.
- [10.06.2003] Ścieżka
na Dąbiu
jeszcze raz: krótki film
i kilka zdjęć można zobaczyć tutaj.
Nie dość, że ścieżka jest podejrzanie kosztowna, to jeszcze
niebezpieczna
i niewygodna. A wydawało się, że trudno popełnić błąd, projektując
ścieżkę
"w szczerym polu"...
- [09.06.2003] Zupełnie
przypadkowo dowiedzieliśmy się, że
dyrektor Magistratu p. Andrzej Kulig w porozumieniu z prez.
Majchrowskim w dniu 04.04.2003 roku wstrzymali powołanie Zespołu
Zadaniowego do spraw ścieżek rowerowych nie informując o tym
organizacji pozarządowych, które miały w zespole uczestniczyć.
Czyli Kraków cofa się o trzy lata co najmniej. Dzisiejszy Dziennik Polski
informuje zaś o postępach w budowie estakady nad ulicą Wielicką: "w
ramach tego zadania ma też powstać kładka dla pieszych i rowerzystów
nad ul. Powstańców Śląskich, przez jezdnię i linię kolejową. Dotąd
jednak [...] tutejsza rada dzielnicy nie ustaliła ze społecznością
lokalną, w którym miejscu ma ona przebiegać.
- Nie można się tak długo bawić. Jeżeli określone miejsce państwo
uważają
za najlepsze, to trzeba je wybrać i zdecydować, że tam będzie kładka
- rozsądził prezydent Majchrowski." Rowerzystów tradycyjnie nikt nie
pyta
o zdanie, mimo obowiązującej procedury audytu rowerowego (chyba że
audytu
też już nie ma). Idziemy o zakład, że kolejne ułatwienie rowerowe
zostanie spieprzone na amen dokładnie tak, ścieżka rowerowa na Dąbiu,
ścieżka na węźle Stella-Sawickiego czy ścieżki na Moście Zwierzynieckim
i Kotlarskim. A za wszystko zapłaci podatnik. W sprawie ulicy
Warszawskiej (patrz poniżej) też głucha cisza.
- [09.05.2003] ulica
Warszawska
dla rowerów? Niewykluczone.
W ramach Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego powstaje nowa,
reprezentacyjna ulica Pawia, przedłużona aż do Politechniki. Niestety,
nie będzie na niej żadnych ułatwień dla rowerzystów. Tymczasem istnieją
szanse na to, że dla rowerów przyjazna stanie się właśnie ulica
Warszawska, objęta projektem
organizacji ruchu dla ulicy Pawiej. W uchwalonym niedawno Studium
(patrz
wiadomość poniżej) ul. Warszawska jest elementem jednej z 12 głównych
tras
rowerowych Krakowa. Nic nie jest jeszcze przesądzone - na razie
opiniujemy
projekt. Szczegóły tutaj.
- [28.04.2003]
Na stronach
internetowych Urzędu
Miasta Krakowa
pojawił się pełen tekst Studium
Kierunków i Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego,
niedawno uchwalonego przez Radę Miasta. Tekst po poprawkach radnych
(podziękowania dla Pawła Zorskiego) zawiera wszystkie najważniejsze
postulaty rowerzystów - m.in. kluczowy zapis o docelowym objęciu przez
system rowerowy Krakowa 100% źródeł i celów podróży w mieście (nie, to nie
znaczy, że wszędzie będą ścieżki rowerowe!), listę 12
głównych
tras rowerowych z opisem oraz wskazanie najpoważniejszych obecnie
przeszkód dla ruchu rowerowego w Krakowie. Najistostniejszy plik PDF
znajduje się tutaj
- o rowerach mowa na stronie 193 druku, czyli 13 stronie pliku.
- W niedzielę,
27 kwietnia, Centrum
Niderlandzkie w Krakowie organizuje (z niewielką pomocą
przyjaciół, w tym Miast
dla rowerów) piknik rowerowy, który zaczyna się o godzinie
10:00 na Rynku Głównym pod wieżą ratuszową. Planowana jest
debata na temat ścieżek rowerowych z udziałem władz Krakowa. Następnie
jedziemy na rowerach do Świątnik
Górnych (trasa ok. 16 km na południe Krakowa), gdzie o 13:20 zacznie
się
piknik europejski (festyn, ognisko, holenderskie gry i zabawy dla
dzieci, koncert holenderskiej pieśni żeglarskiej, tańce). Będą
rozdawane pomarańczowe tulipany - symbol dynastii panujacej w
Królestwie Niderlandów. Pomarańczowe stroje i dodatki mile widziane!
- [15.03.2003]
Projekt Studium
Kierunków i Uwarunkowań
Zagospodarowania Przestrzennego będzie tematem obrad Rady
Programowej
ds. Rozwoju Infrastruktury (patrz poniżej) we wtorek, 18.03.2003.
Studium
porusza kwestię ścieżek rowerowych, ale w sposób naszym zdaniem
niewystarczający. Szczegółowe uwagi i propozycje - tutaj.
- [14.03.2003]
Prezydent
Krakowa powołał Radę
Programową ds. Rozwoju Infrastruktury
Transportowej. W jej skład weszły dwie osoby związane ze
środowiskiem krakowskich rowerzystów (pełna lista w linku powyżej).
Pierwsze spotkanie Rady - 18 marca. Reaktywowany został również zespół
zadaniowy d/s dróg rowerowych, który funkcjonował w latach
2000-2002.
- [10.03.2003]
Projekt budżetu
miasta Krakowa na
rok 2003 przewiduje wydatki na poziomie 1,7 miliarda złotych. W
tej
kwocie znajduje 1 mln 29 tys złotych na ścieżki rowerowe (czyli
znacznie
poniżej jednego promila budżetu). Ponadto miasto zamierza skorzystać z
pomocy funduszy ochrony środowiska, a jeszcze więcej dróg rowerowych
powstanie w ramach innych inwestycji miejskich. Szczegóły - tutaj.
- [10.03.2003]
Ścieżka
rowerowa w Trasie Centralnej wzdłuż
ulicy Klimeckiego doczekała się barier, uniemożliwiających
wjazd samochodów od strony jezdni. Niestety, kierowcy nadal parkują
na niej korzystając z czternastu (!) przecinających ścieżkę wjazdów do
posesji. A wystarczyło tę tranzytową przecież ścieżkę
zrobić po drugiej stronie ulicy, gdzie są tylko dwa wjazdy na teren
posesji.
Teraz trzeba ustawić jeszcze około 50 słupków, żeby ścieżka, która
docelowo
ma umożliwić dojazd z centrum Krakowa na Kurdwanów, Prokocim i Bieżanów
oraz nowe osiedla w rejonie ul. Lipskiej, nie była parkingiem.
- [10.03.2003]
Władze Krakowa
planują rewolucyjne zmiany w
organizacji ruchu w Starym Podgórzu - ulica Kalwaryjska ma
być jednokierunkowa, za to ruch samochodowy ma zostać przeniesiony
m.in. w ulicę Zamojskiego. Mieszkańcy protestują, a jak to wszystko ma
się do ruchu rowerowego? Analiza - tutaj.
- [10.03.2003] -
spóźniona,
ale dobra wiadomość: w lutym
przekazaliśmy władzom Krakowa (prez. Trzmiel, prez. Zuziak) uwagi
dotyczące powstającego Studium Kierunków i Uwarunkowań Zagospodarowania
Przestrzennego. W skrócie dotyczą one uwzględnienia w Studium
hierarchii głównych, zbiorczych, lokalnych i rekreacyjnych tras
rowerowych i standardów projektowych. Patrz też komentarz z ubiegłego
roku tutaj.
Prez. Trzmiel
zapowiedział również reaktywację Zespołu Zadaniowego d/s dróg
rowerowych.
- Poprzednie wiadomości - tutaj
|
Docelowy
układ głównych tras rowerowych Krakowa:
- Centralna
Magistrala Rowerowa
- Trasa
Bulwarów Wiślanych
- Trasa
na Krowodrzę
- Trasa na Mistrzejowice
- Trasa
do Huty
- Trasa
do Huty południowa
- Trasa
na Bieżanów
- Trasa
na Kurdwanów
- Trasa
na Ruczaj
- Obwodowa
Magistrala Rowerowa
Zobacz więcej tutaj.
Nie
tylko trasy główne:
Oprócz
tras
głównych, planowane jest wiele tras zbiorczych (dzielnicowych) oraz
szlaków rekreacyjnych, wyprowadzających ruch rowerowy poza miasto.
Wszystkie są w założeniu połączone z układem 10 tras głównych. Poza
nimi, ruch rowerowy będzie odbywał się w ulicach uspokojonego ruchu
(strefy "tempo 30", strefy zamieszkania). Docelowo, nie będzie w
Krakowie miejsca, gdzie nie da się dojechać wygodnie na rowerze poza
dużym ruchem samochodowym lub po wydzielonych drogach rowerowych.
Kiedy to będzie?
Obecnie
istnieje podstawowa część Trasy na
Ruczaj oraz śródmiejskie odcinki Trasy Bulwarów Wiślanych. W 2006
roku powinna być gotowa północna część Centralnej Magistrali Rowerowej
między Mostem Kotlarskim i Politechniką. Istnieje również wiele
odcinków tras zbiorczych i innych.
Więcej na ten temat dowiesz się w
dziale polityka
rowerowa miasta.
System rowerowy
Krakowa to:
- ulice uspokojonego
ruchu (tempo 30 i strefy zamieszkania) z progami spowalniającymi
- skrzyżowania z małymi
rondami przyjaznymi dla rowerzystów
- kontrapasy rowerowe
w ulicach jednokierunkowych
- wydzielone drogi
rowerowe o dużej prędkości projektowej, łatwo dostępne z jezdni
ulic
- stojaki i
przechowalnie rowerowe
- system informacji
i promocji
- system zbierania
informacji zwrotnej od
użytkowników, udziału społecznego, monitoringu i zarządzania jakościa
|