Rower i pociąg - jak to się robi w Niemczech

Przewóz rowerów pociągiem jest najprostszym sposobem na długie wyprawy rowerowe w ciekawym terenie. Nie trzeba taszczyć się na rowerze przez nieciekawe okolice, można zaoszczędzić czas i w krótkim czasie dotrzeć do punktu, z którego zaczniemy wyprawę. Przewóz rowerów w pociągu to podstawowy element transportu zintegrowanego w aglomeracjach - kiedy na krótkie odległości pasażerowie korzystają z rowerów, a na dłuższych przemieszczają się pociągami szybkiej koleji miejskiej.

Polskie Koleje Państwowe dopuszczają przewóz rowerów w wagonach bagażowych, w niektórych specjalnych przedziałach dla podróżnych z większym bagażem, a także w pierwszym lub ostatnim przedsionku pierwszego lub ostatniego wagonu w składzie pociągów. Wagony bagażowe należą do rzadkości (czasami są w składzie pociągu, ale... nieczynne!). Przedziały dla podróżnych z więszym bagażem znajdują się tylko w pociągach lokalnych (w niektórych wagonach piętrowych oraz w większości zestawów elektrycznych. Kiedy podróżujemy samotnie przez całą Polskę z rowerem w InterCity w zasadzie problemu z przewozem roweru nie ma - ale wystarczy skrzyknąć się w pięć czy więcej osób, aby zupełnie zablokować wejścia do wagonów rowerami. Jest to duży problem.

W 2003 roku PKP zapowiedziało wprowadzenie
na niektórych relacjach pośpiesznych zupełnie nowych (a raczej: specjalnie wyremontowanych) wagonów pasażersko - rowerowych, z dużą bezprzedziałową przestrzenią do przewozu rowerów pod opieką rowerzysty. Zdjęcia wnętrza wagonów rowerowych PKP (2004 rok) można zobaczyć tutaj. Jest to bardzo dobra wiadomość. Popatrzmy jednak, jak to się robi w Niemczech. Zdjęcia poniżej zostały wykonane w wagonach Deutsche Bahn pociągu InterCity Wawel, jeżdżącego na trasie Kraków - Wrocław - Berlin - Hamburg (dwa rodzaje wagonów: z przedziałami i - poniżej - bezprzedziałowe, gdzie rowerzysta może lepiej obserwować, co się dzieje z jego sprzętem i jest więcej miejsca, dla rowerów, bagażu i rowerzystów). Rowery pojawiły się w pociągu niemal natychmiast po przekroczeniu granicy niemieckiej. Tamtejsi rowerzyści wracali z podberlińskiej wycieczki. Warto zauważyć, że w tym pociągu, również odmiennie niż w wagonach PKP, działają kontakty 220V i można naładować baterię telefonu komórkowego czy rowerowej lampki. Mała rzecz, a cieszy.

Kliknij na zdjęcia poniżej, aby zobaczyć powiększenie.

przedział rowerowy w IC Wawel przedział rowerowy w IC Wawel
przedział rowerowy w IC Wawel przedział rowerowy w IC Wawel
przedział rowerowy w IC Wawel
przedział rowerowy w IC Wawel
przedział rowerowy w IC Wawel
przedział rowerowy w IC Wawel
przedział rowerowy w IC Wawel
przedział rowerowy w IC Wawel
przedział rowerowy w IC Wawel
przedział rowerowy w IC Wawel
Wagon bezprzedziałowy
Wagon bezprzedziałowy
Wagon bezprzedziałowy
Wagon bezprzedziałowy
ICE i rowery

ICE i rowery
do wygodnego wstawiania rowerów konieczne są wysokie perony

ICE i rowery
Zdjęcia: Marcin Hyła, wszystkie prawa zastrzeżone