DRUGA KONFERENCJA PRASOWA

Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Warszawy,
 Zarządu m. st. Warszawy

oraz realizatorów programu GAMBIT Warszawski: Zarządu Dróg Miejskich, Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji i Instytutu Transportu Samochodowego

Warszawa dn. 3. 11. 2000 r.


18. 09. 2000 r. zmienione zostały dozwolone prędkości jazdy po ulicach Warszawy. Zgodnie z projektem przygotowanym przez Zarząd Dróg Miejskich:

1. na obszarze Gminy Centrum wprowadzono strefę prędkości dozwolonej 50 km/h. W obszarze tym jazda z prędkością wyższą (60 km/h) dozwolona jest jedynie na ulicach głównych stanowiących przedłużenie dróg krajowych (np. na Trasie Łazienkowskiej) oraz na niektórych drogach wyposażonych w sygnalizację świetlną (np. na Wisłostradzie),

2. na wszystkich trasach wylotowych (np. ul. Puławska, ul. Modlińska, ul. Pułkowa) zrezygnowano z wyższych prędkości 70-80 km/h i ustalono dozwoloną prędkość 60 km/h

3. dozwolona prędkość 80 km/h pozostała jedynie na fragmentach głównych ulic ruchu przyśpieszonego wyposażonych w skrzyżowania dwupoziomowe tam, gdzie ruch pieszych odizolowany jest od ruchu kołowego, a mianowicie na Alei Armii Krajowej, Trasie Toruńskiej wraz z mostem Grota-Roweckiego od ul. Radzymińskiej do ul. Powązkowskiej (z wyłączeniem fragmentu jednopoziomowego skrzyżowania z ul. Łabiszyńską, gdzie prędkość dozwolona jest 60 km/h) oraz na północnym fragmencie Wisłostrady  (Wybrzeże Gdyńskie od ul. Krasińskiego do ul. Marymonckiej).

Wprowadzenie nowych dozwolonych prędkości jazdy było pierwszym wdrożonym rozwiązaniem Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT Warszawski. Celem tego programu jest trwałe obniżenie liczby wypadków drogowych i ich ofiar w Warszawie. Przyjmuje się, że w ciągu następnych 5 lat realizując program uda się zmniejszyć w Warszawie liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych o 30 %.

Ograniczenia prędkości powszechnie uważane są za jeden z najskuteczniejszych, relatywnie tanich i łatwych do wdrożenia środków prewencyjnych w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oddziaływanie ograniczeń prędkości jest długotrwałe, dotyczy wszystkich kierowców i może objąć swoim zasięgiem większy obszar. Analiza wyników licznych badań naukowych wykazuje, że ich wdrażanie zwykle prowadzi do spadku liczby zabitych, rannych i wypadków drogowych. W Warszawie wdrożenie tego rozwiązania poparła kolejno Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Warszawy, Rada Warszawy, Zarząd Miasta, a także – jak wykazały to badania opinii społecznej z sierpnia 2000 r. – mieszkańcy stolicy (50 % uważa, że jest to decyzja zdecydowanie słuszna, a kolejne 32 % - że raczej słuszna).

Wprowadzając nowe, niższe ograniczenia prędkości w Warszawie zakładano, że rozwiązanie to powinno doprowadzić do:

Od samego początku wdrożenie nowych dozwolonych prędkości w Warszawie jest monitorowane. Na bieżąco gromadzone są dane na temat liczby wypadków drogowych i ich ofiar, w miarę możliwości też sprawdza się rzeczywiste prędkości na wybranych ulicach miastach. Pod koniec roku planowane są kolejne badania opinii społecznej mieszkańców Warszawy.
 

1. Badanie rzeczywistych prędkości jazdy “przed” i “po” wprowadzeniu nowych dozwolonych prędkości jazdy w Warszawie

Praca została wykonana na prośbę  Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Warszawy przez zespół pod kierunkiem  prof. Wojciecha Suchorzewskiego i mgr inż. Anny Zielińskiej. W badaniach uczestniczyli pracownicy Politechniki Warszawskiej, Instytutu Transportu Samochodowego i Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji; pomocy realizatorom badania udzielił także Zarząd Dróg Miejskich. Badania wykonane zostały nieodpłatnie.

Badania rzeczywistych prędkości przeprowadzono w 9 miejscach na ulicach reprezentujących cztery kategorie funkcjonalne dróg, a mianowicie na ulicach:

  • głównych ruchu przyśpieszonego:
  • 1. Trasa Łazienkowska przy ulicy Saskiej,
    2. Wisłostrada przy ul. Mostowej;
    3. ul. Jagiellońska przy ITS
  • głównych:
  • zbiorczych:
  • 6. ul Koszykowa – odc. Al. Niepodległości – Krzywickiego,
    7. ul. Browarna odc. Oboźna - Karowa;
  • lokalnych:
  • 8. ul. Karmelicka  odc. Stawki - Lewartowskiego
    9. ul. Szanajcy przy ul. Dąbrowszczaków.


    W punktach tych przeprowadzono radarowe pomiary prędkości “przed” i “po” wprowadzeniem nowych ograniczeń prędkości. Pomiary realizowano w sposób mało widoczny dla kierowców, poza godzinami szczytu, gdy prędkość poszczególnych pojazdów nie jest w istotny sposób ograniczana przez ruch innych pojazdów. Pomiary prędkości “przed” zostały wykonane w dniach 12 - 14 września, natomiast pomiary “po” w dniach 19 - 21 września 2000 roku. W każdym punkcie wykonano pomiary dwukrotnie o godzinach 12 - 13 i 19 - 20.

    Stwierdzono, że spośród 13 pomierzonych i przeanalizowanych przypadków (3 pomiarów ze względu na ich niemiarodajność nie uwzględniono):


    Wybrane przykłady zmian średniej rzeczywistej prędkości

    Podsumowując - przeprowadzone pomiary wykazały ponad wszelką wątpliwość, że w większości analizowanych punktach w pierwszych dniach po wprowadzeniu obniżonych limitów prędkości nastąpił istotny spadek średniej rzeczywistej prędkości mierzonej różnymi wskaźnikami (średnia, kwantyle). O tym, czy zmiany te mają charakter chwilowy, czy też są sygnałem stałych tendencji rozstrzygną wyniki kolejnych badań. Planuje się, że tego typu badania powtarzane będą w Warszawie co pewien czas.

    2. Analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Warszawie w okresie 18. 09. – 31. 10. 2000 r.

    Podstawowym kryterium oceny skuteczności działania w bezpieczeństwie ruchu drogowego są zmiany w liczbie ofiar śmiertelnych, rannych i wypadków drogowych. Po 1,5 miesiącach obowiązywania w Warszawie nowych dozwolonych prędkości jazdy zanotowano spadek wszystkich tych wartości. Podstawowe dane zamieszczono w tab. 1.

    Tab. 1. Zmiany w liczbie wypadków, ofiar śmiertelnych i rannych “przed” i “po” wprowadzeniu nowych dozwolonych prędkości w Warszawie. (Dane źródłowe: Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji)
    18.09 – 31. 10. 1999r
    18.09. - 31. 10.2000r.
     Zmiana
    Liczba osób zabitych
    29
    6
    - 79,3 %
    Liczba osób rannych
    385
    267
    - 30,7 %
    Liczba wypadków drogowych
    341
    210
    - 38,4 %
    Liczba kolizji drogowych
    3344
    3051
    - 8,8 %

    Pozytywne zmiany zarejestrowano zarówno w Gminie Centrum, jak w pozostałych gminach Warszawy. Podstawowe dane przedstawiono w kolejnej tabelce.

    Tab. 2.  Wypadki drogowe i ich konsekwencje w Gminie Centrum i w pozostałych gminach Warszawy w okresie 18. 09 - 31. 10. 2000 r. (Dane źródłowe: Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji)


     

    Wypadki
    drogowe
    Zabici
    Ranni

    Kolizje

    drogowe

    Liczba

    Zmiana w stosunku do 1999r.

    Liczba

    Zmiana w stosunku do 1999r.

    Liczba

    Zmiana w stosunku do 1999r.

    Liczba

    Zmiana w stosunku do 1999r.

    Gmina Centrum

    126

    -39, 7 %

    4

    - 75 %

    154

    - 34,2 %

    2078

    - 9,8 %

    Pozostałe gminy

    84

    - 36, 4 %

    2

    - 84,6 %

    113

    - 25, 2 %

    973

    - 6, 4 %

    Wprowadzenie nowych dozwolonych prędkości jazdy miało też swój wpływ na konsekwencje wypadków drogowych w różnych grupach użytkowników dróg. We wszystkich grupach zanotowano spadek liczby ofiar śmiertelnych i liczby rannych. Podstawowe dane przedstawiono w tab. 3.

    Tab. 3.  Liczba zabitych i rannych w różnych grupach użytkowników dróg w okresie 18. 09 - 31. 10. 2000r.  (Dane źródłowe: Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji)


     

    Zabici
    Ranni

    Liczba

    Zmiana w stosunku do 1999r.

    Liczba

    Zmiana w stosunku do 1999r.

    Piesi

    5

    - 76,2 %

    113

    - 42,4 %

    Użytkownicy pojazdów

    1

    - 87,5 %

    143

    - 17,8 %

    Rowerzyści i motorowerzyści

    0

    0

    11

    - 26,7 %

    Podsumowując - zarejestrowane zmiany w liczbie ofiar śmiertelnych, rannych i wypadków drogowych są większe niż zakładano przed wdrożeniem nowych dozwolonych prędkości w Warszawie. Wskazują one, że działania zmierzające do uspokojenia ruchu drogowego w mieście mogą być i - co najważniejsze - są działaniami skutecznymi.

    3. Koszty i efekty wprowadzenia nowych dozwolonych prędkości w Warszawie.

    Koszt wprowadzenia nowych limitów prędkości w Warszawie szacowany jest na poziomie 700 tys. PLN. Wiele prac wykonanych zostało nieodpłatnie lub nie pociągały dodatkowych kosztów. W stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego po wprowadzeniu nowych ograniczeń prędkości w Warszawie zarejestrowano o 23 ofiary śmiertelne, 118 osób rannych i 131 wypadków drogowych  mniej. Wykorzystując metodę oceny kosztów stosowaną w krajach Unii Europejskiej szacuje się, że do chwili obecnej Warszawa zaoszczędziła ponad 87 mln PLN. Nawet przy założeniu, że długoterminowe efekty wprowadzenia nowych dozwolonych prędkości w Warszawie będą niższe niż obecnie, to i tak wdrożenie tego rozwiązania przyczyniło się do istotnych oszczędności finansowych.

    Warszawa dn.  2. 11. 2000 r.
     

                          Materiał opracowali:

    Ilona Buttler i Anna Zielińska (ITS)
    oraz  Krzysztof Sroka (WRD KSP)



    Przedstawiciele władz miasta, autorzy i realizatorzy programu GAMBIT są do dyspozycji dziennikarzy przy wyjaśnianiu wszelkich wątpliwości związanych z wprowadzanie 50 km/h w Warszawie.

    Rada m. st. Warszawy
    Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
    00-950 Warszawa Pl. Bankowy 3/5

    Komenda Stołeczna Policji
    Wydział Ruchu Drogowego
    00-865 Warszawa ul. Waliców 15 Zarząd Dróg Miejskich
    00-801 Warszawa ul. Chmielna 120 Instytut Transportu Samochodowego
    Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
    03-301 Warszawa ul. Jagiellońska 80 Ośrodek Konsultacji i Dialogu Społecznego Zarządu Miasta
    00-901 Warszawa Pl. Defilad 1 (PkiN p. 1339) Polski Związek Motorowy
    02-518 Warszawa ul. Kazimierzowska 66 Biuro Zrównoważonego Transportu
    Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki
    00-277 Warszawa Plac Zamkowy 10, II p.