Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Warszawy,
Zarządu m. st. Warszawy
oraz realizatorów programu GAMBIT Warszawski: Zarządu Dróg Miejskich, Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji i Instytutu Transportu Samochodowego
Warszawa dn. 3. 11. 2000 r.
18. 09. 2000 r. zmienione zostały dozwolone prędkości jazdy po ulicach Warszawy. Zgodnie z projektem przygotowanym przez Zarząd Dróg Miejskich:
1. na obszarze Gminy Centrum wprowadzono strefę prędkości dozwolonej 50 km/h. W obszarze tym jazda z prędkością wyższą (60 km/h) dozwolona jest jedynie na ulicach głównych stanowiących przedłużenie dróg krajowych (np. na Trasie Łazienkowskiej) oraz na niektórych drogach wyposażonych w sygnalizację świetlną (np. na Wisłostradzie),
2. na wszystkich trasach wylotowych (np. ul. Puławska, ul. Modlińska, ul. Pułkowa) zrezygnowano z wyższych prędkości 70-80 km/h i ustalono dozwoloną prędkość 60 km/h
3. dozwolona prędkość 80 km/h pozostała jedynie na fragmentach głównych ulic ruchu przyśpieszonego wyposażonych w skrzyżowania dwupoziomowe tam, gdzie ruch pieszych odizolowany jest od ruchu kołowego, a mianowicie na Alei Armii Krajowej, Trasie Toruńskiej wraz z mostem Grota-Roweckiego od ul. Radzymińskiej do ul. Powązkowskiej (z wyłączeniem fragmentu jednopoziomowego skrzyżowania z ul. Łabiszyńską, gdzie prędkość dozwolona jest 60 km/h) oraz na północnym fragmencie Wisłostrady (Wybrzeże Gdyńskie od ul. Krasińskiego do ul. Marymonckiej).
Wprowadzenie nowych dozwolonych prędkości jazdy było pierwszym wdrożonym rozwiązaniem Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT Warszawski. Celem tego programu jest trwałe obniżenie liczby wypadków drogowych i ich ofiar w Warszawie. Przyjmuje się, że w ciągu następnych 5 lat realizując program uda się zmniejszyć w Warszawie liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych o 30 %.
Ograniczenia prędkości powszechnie uważane są za jeden z najskuteczniejszych, relatywnie tanich i łatwych do wdrożenia środków prewencyjnych w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oddziaływanie ograniczeń prędkości jest długotrwałe, dotyczy wszystkich kierowców i może objąć swoim zasięgiem większy obszar. Analiza wyników licznych badań naukowych wykazuje, że ich wdrażanie zwykle prowadzi do spadku liczby zabitych, rannych i wypadków drogowych. W Warszawie wdrożenie tego rozwiązania poparła kolejno Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Warszawy, Rada Warszawy, Zarząd Miasta, a także jak wykazały to badania opinii społecznej z sierpnia 2000 r. mieszkańcy stolicy (50 % uważa, że jest to decyzja zdecydowanie słuszna, a kolejne 32 % - że raczej słuszna).
Wprowadzając nowe, niższe ograniczenia prędkości w Warszawie zakładano, że rozwiązanie to powinno doprowadzić do:
1. Badanie rzeczywistych prędkości jazdy przed i po wprowadzeniu nowych dozwolonych prędkości jazdy w Warszawie
Praca została wykonana na prośbę Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Warszawy przez zespół pod kierunkiem prof. Wojciecha Suchorzewskiego i mgr inż. Anny Zielińskiej. W badaniach uczestniczyli pracownicy Politechniki Warszawskiej, Instytutu Transportu Samochodowego i Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji; pomocy realizatorom badania udzielił także Zarząd Dróg Miejskich. Badania wykonane zostały nieodpłatnie.
Badania rzeczywistych prędkości przeprowadzono w 9 miejscach
na ulicach reprezentujących cztery kategorie funkcjonalne dróg, a
mianowicie na ulicach:
1. Trasa Łazienkowska przy ulicy Saskiej,
2. Wisłostrada przy ul. Mostowej;
3. ul. Jagiellońska przy ITS
6. ul Koszykowa odc. Al. Niepodległości Krzywickiego,
7. ul. Browarna odc. Oboźna - Karowa;
8. ul. Karmelicka odc. Stawki - Lewartowskiego
9. ul. Szanajcy przy ul. Dąbrowszczaków.
W punktach tych przeprowadzono radarowe pomiary prędkości przed
i po wprowadzeniem nowych ograniczeń prędkości. Pomiary realizowano w
sposób mało widoczny dla kierowców, poza godzinami szczytu, gdy prędkość
poszczególnych pojazdów nie jest w istotny sposób ograniczana przez ruch
innych pojazdów. Pomiary prędkości przed zostały wykonane w dniach 12
- 14 września, natomiast pomiary po w dniach 19 - 21 września 2000 roku.
W każdym punkcie wykonano pomiary dwukrotnie o godzinach 12 - 13 i 19 -
20.
Stwierdzono, że spośród 13 pomierzonych i przeanalizowanych przypadków (3 pomiarów ze względu na ich niemiarodajność nie uwzględniono):
Wybrane przykłady zmian średniej rzeczywistej prędkości
2. Analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Warszawie w okresie 18. 09. 31. 10. 2000 r.
Podstawowym kryterium oceny skuteczności działania w bezpieczeństwie ruchu drogowego są zmiany w liczbie ofiar śmiertelnych, rannych i wypadków drogowych. Po 1,5 miesiącach obowiązywania w Warszawie nowych dozwolonych prędkości jazdy zanotowano spadek wszystkich tych wartości. Podstawowe dane zamieszczono w tab. 1.
Tab. 1. Zmiany w liczbie wypadków, ofiar śmiertelnych
i rannych przed i po wprowadzeniu nowych dozwolonych prędkości w Warszawie.
(Dane źródłowe: Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pozytywne zmiany zarejestrowano zarówno w Gminie Centrum, jak w pozostałych gminach Warszawy. Podstawowe dane przedstawiono w kolejnej tabelce.
Tab. 2. Wypadki drogowe i ich konsekwencje w Gminie Centrum i w pozostałych gminach Warszawy w okresie 18. 09 - 31. 10. 2000 r. (Dane źródłowe: Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji)
|
Wypadki
|
drogowe
|
Zabici
|
|
Ranni
|
|
Kolizje |
drogowe
|
|
Liczba |
|
Liczba |
|
Liczba |
|
Liczba |
|
Gmina Centrum |
126 |
-39, 7 % |
4 |
- 75 % |
154 |
- 34,2 % |
2078 |
- 9,8 % |
Pozostałe gminy |
84 |
- 36, 4 % |
2 |
-
84,6 % |
113 |
-
25, 2 % |
973 |
-
6, 4 % |
Wprowadzenie nowych dozwolonych prędkości jazdy miało też swój wpływ na konsekwencje wypadków drogowych w różnych grupach użytkowników dróg. We wszystkich grupach zanotowano spadek liczby ofiar śmiertelnych i liczby rannych. Podstawowe dane przedstawiono w tab. 3.
Tab. 3. Liczba zabitych i rannych w różnych grupach użytkowników dróg w okresie 18. 09 - 31. 10. 2000r. (Dane źródłowe: Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji)
|
|
Zabici
|
|
Ranni
|
|
|
|
Liczba |
|
Liczba |
|
|
Piesi |
5 |
- 76,2 % |
113 |
- 42,4 % |
|
Użytkownicy pojazdów |
1 |
- 87,5 % |
143 |
- 17,8 % |
|
Rowerzyści i motorowerzyści |
0 |
0 |
11 |
-
26,7 % |
Podsumowując - zarejestrowane zmiany w liczbie ofiar śmiertelnych, rannych i wypadków drogowych są większe niż zakładano przed wdrożeniem nowych dozwolonych prędkości w Warszawie. Wskazują one, że działania zmierzające do uspokojenia ruchu drogowego w mieście mogą być i - co najważniejsze - są działaniami skutecznymi.
3. Koszty i efekty wprowadzenia nowych dozwolonych prędkości w Warszawie.
Koszt wprowadzenia nowych limitów prędkości w Warszawie szacowany jest na poziomie 700 tys. PLN. Wiele prac wykonanych zostało nieodpłatnie lub nie pociągały dodatkowych kosztów. W stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego po wprowadzeniu nowych ograniczeń prędkości w Warszawie zarejestrowano o 23 ofiary śmiertelne, 118 osób rannych i 131 wypadków drogowych mniej. Wykorzystując metodę oceny kosztów stosowaną w krajach Unii Europejskiej szacuje się, że do chwili obecnej Warszawa zaoszczędziła ponad 87 mln PLN. Nawet przy założeniu, że długoterminowe efekty wprowadzenia nowych dozwolonych prędkości w Warszawie będą niższe niż obecnie, to i tak wdrożenie tego rozwiązania przyczyniło się do istotnych oszczędności finansowych.
Warszawa dn. 2. 11. 2000 r.
Materiał opracowali:
Ilona Buttler i Anna Zielińska (ITS)
oraz Krzysztof Sroka (WRD KSP)
Rada m. st. Warszawy
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
00-950 Warszawa Pl. Bankowy 3/5